• Annoncering
  • Kontakt
  • Retningslinjer
Prøv vores mørke tema
NordsøPosten.dk

Topbanner

  • Nyheder
  • Kultur
  • Sport
  • Erhverv
  • Politik
  • Fritid
  • Debat
  • Børn & Unge
  • 112
  • Navne
  • Sponsorartikler
    • Arkiverede sponsorartikler
Intet resultat
Se alle resultater
  • Nyheder
  • Kultur
  • Sport
  • Erhverv
  • Politik
  • Fritid
  • Debat
  • Børn & Unge
  • 112
  • Navne
  • Sponsorartikler
    • Arkiverede sponsorartikler
Intet resultat
Se alle resultater
NordsøPosten.dk
Intet resultat
Se alle resultater

Topbanner

Bestyrelsen i Hirtshals Havn overtager driften af godsterminalen

Havnens rolle er at skabe grundlag for vækst og udvikling i Hjørring Kommune, understreger i dette debatindlæg Venstres Claus Mørkbak Højrup (V), som også er bestyrelsesmedlem i Hirtshals Havn.

af NordsøPosten
24. marts 2021
i Politik
Godsterminalen i Hirtshals. Luftfoto (arkiv): Hans Hunderup.

Godsterminalen i Hirtshals. Luftfoto (arkiv): Hans Hunderup.

Langbanner Top

Af Claus Mørkbak Højrup
Claus Moerkbak Hoejrup
Bestyrelsesmedlem i Hirtshals Havn
Byrådsmedlem
Venstre

Havnens bestyrelse har anmodet Hjørring Kommune om at leje kombi-terminalen (gods-terminalen). Onsdag aften har byrådet godkendt denne aftale, og Hirtshals Havn vil fremadrettet varetage driften af godsterminalen.

Der skrives jo meget omkring havnens dispositioner i disse dage, og nogle kan måske undre sig over, at vi ved Havnen nu vil til at drive godsterminal.

Som udgangspunkt vil jeg understrege, at Havnens rolle er at skabe grundlag for vækst og udvikling i Hjørring Kommune. Det gør vi gennem kommerciel drift, men det er altså ikke udelukkende med bundlinjen for øje, men primært for at sikre arbejdspladser.

Vi iværksætter mange projekter, som ikke nødvendigvis fører til overskud i havnens regnskab. F.eks. har vi bygget et fiskekassevaskeri for at understøtte fiskeriet, også selv om det reelt set er en investering, som nok ikke tjener sig hjem isoleret set, men understøtter en masse fiskeriarbejdspladser i Hirtshals. Desuden har vi også etableret et LNG-anlæg, fordi vi kan se, at rederierne begynder at efterspørge den slags grønne drivmidler til deres færger. Og der er mange lignende eksempler på, hvordan vi konstant orienterer os mod vores samarbejdspartner, både lokalt, nationalt og internationalt.

Så Hirtshals Havn er ikke blot en havn, men et logistikcenter, som forbinder Skandinavien med resten af Europa.

Det vil sige, at der sker utroligt mange ting, når man kommer til indsejlingen, og indtil man forlader havnens område igen. Og der er mange opgaver, som havnen skal løse. Hvis vi starter ved indsejlingen, skal vi konstant sørge for, at den holdes fri for sand, så skibene kan komme ind. Vi skal sørge for fornuftige muligheder for fiskeriet, deraf fiskekassevaskeriet, og en bødehal står også højt ønskelisten i fremtiden. Vi skal sørge for gode forhold for rederierne, som lægger til kaj, bl.a. med stabile indsejlingsforhold og adgang til drivmidler. Vi skal sørge for, at der er arealer til de virksomheder, som afhænger af havnens drift, både nu og i fremtiden. Vi skal sørge for, at der er god mulighed for at transportere gods gennem Hirtshals Havn og videre ud i verden.

Og det bringer mig så til godsterminalen: For, i alle de ting, som jeg lige har nævnt, der mener vi i Havnens bestyrelse, at driften af terminalen er et naturligt element i vores udviklingsplaner og vores drift som logistikcenter. Så vi vil rigtigt gerne leje terminalen af Hjørring Kommune. Jeg sender hermed en tak til byrådet for at godkende en lejeaftale.

Jeg vil også gerne understrege, at vi ganske udmærket er klar over, at der ikke kom stordrift på jernbanen fra dag 1, da terminalen stod klar. Men, det skyldes, at der bl.a. har været sporarbejde længere ned på linjen og at der arbejdes med moderne signalstyring. Så man er nødt til at se terminalen i et langsigtet perspektiv. Vi har en forventning om, at den nok skal komme til god nytte.

Det hører også med til historien, at terminalen er betalt af statens midler i sin tid, og det er vi jo i Hjørring Byråd rigtigt glade for, at vi kunne få en sådan terminal stort set gratis. Og mens vi venter på, at alle fluebenene bliver sat i forhold til skinnerne, så kan vi jo glæde os over, at vi har kunnet parkere hundredvis af trailere på terminalens område, så de ikke har gjort havnen til et stort trafikkaos.

En sidste ting, som jeg lige vil gøre opmærksom på, er, at der skal laves noget svellearbejde for omkring 1 million kroner, før Hirtshals Havn overtager terminalen, og der er måske nogle, som har hørt, at de pengene skal tages Emmersbæk-stien, som er blevet lovet de lokale beboere under det sidste budget. Og det er korrekt, at kommunen vil tage penge fra dette projekt, men det er udelukkende fordi, at man forventer, at stien bliver billigere end antaget. Hvis det viser ikke at holde stik, så har Økonomiudvalget givet hinanden håndslag på, at man finder pengene et andet sted, så projektet omkring Emmersbæk-stien ikke bliver negativt berørt.

Bestyrelsen i Hirtshals Havn ser frem til at overtage driften af godsterminalen.


Tags: Godsterminal
DelTweetSend

Langbanner

Tilmeld
Giv besked ved
0 Kommentarer
Inline meninger
Se alle kommentarer

Stort sidebanner


Lille sidebanner

NordsøPosten.dk

NordsøPosten.dk er ejet af Niels Skipper under virksomheden Skipper & Skipper.

Målet med netmediet er at præsentere lokale nyheder med kvalitet og hurtighed.

CVR-nr. 41271825

Følg os

Annoncering

Kontakt Niels Skipper for priser angående annoncering.

Du kan bruge e-mail adressen nedenunder eller benytte vores kontaktformular ved at klikke her.

Niels Skipper

Mobil: 28 74 27 48
E-mail: niels@nordsoeposten.dk

Kategorier

  • 112
  • Børn & Unge
  • Debat
  • Erhverv
  • Fritid
  • Kultur
  • Navne
  • Nyheder
  • Politik
  • Sponsorartikler
  • Sport

Lavet af Høj Data.

  • Nyheder
  • Kultur
  • Sport
  • Erhverv
  • Politik
  • Fritid
  • Debat
  • Børn & Unge
  • 112
  • Navne
  • Sponsorartikler
  • Arkiverede sponsorartikler
  • Arkiv

Lavet af Høj Data.

Du er ved at sende email til

Flyt kommentar