Der var gang i debatten, da medlemmerne af Socialdemokratiet i Hjørringkredsen mødtes torsdag aften for at vende ikke bare Rigets, men regionen og kommunens tilstand.
Regionsmedlem Pernille Buhelt gav et indblik i det nye regionsråds arbejde, hvilket gav anledning til mange spørgsmål om alt fra ny ambulancetjeneste, udsatte borgere, sundhedshuse og praktiserende læger.
Socialdemokratiets gruppeformand Mai-Britt Beith, som nyligt har annonceret sit kandidatur som Socialdemokratiets næste borgmesterkandidat, gav medlemmerne et indblik i en noget anderledes start på en byrådsperiode, hvor det er tydeligt, at visse rutiner og samarbejdsformer endnu ikke er på plads.
Mai-Britt Beith kunne også fortælle medlemmerne, at Socialdemokratiets samarbejde i den såkaldte 12-mandsgruppe med SF og Enhedslisten fungerer rigtig godt, og det er tydeligt, at erfaringen hos byrødderne i alle tre partier gør, at man lykkedes med at få indflydelse som opposition.
Den lokale og allestedsnærværende minister, Rasmus Prehn, glædede sig over en tydelig afgørelse på folkeafstemningen om forsvarsforbeholdet. Derudover var der i den socialdemokratiske regering et stort fokus på initiativer, der kan fastholde den danmarkshistoriske rekord for antallet af beskæftigede borgere.

Prehn pointerede, at aldrig tidligere i Danmarkshistorien har flere mennesker været beskæftigede, selvom om landet har skullet styre gennem en COVID-19-krise. Fødevareministeren pointerede også, at man ikke skal forklejne, at Danmark står foran svære år, og det vil kræve noget af alle.
Over sommer og efterår vil Socialdemokratiet afvikle flere politiske caféer med forskellige emner, og medlemmerne blev opfordret til at invitere ikke-medlemmer med, så de kunne se, hvilke aktiviteter, der finder sted i en partiforening.
Link til relateret artikel
Grundlovsdag fejres igen i år med stort program ved Vrå Højskole


