Direktør Steen Hintze hos Greenport North har tidligere udfoldet den ambitiøse grønne vision i tilknytning til den lokale havneudvidelse ved en konference på Nordsøen Oceanarium.
– Havneudvidelsen giver en åbenlys mulighed for at tænke energisystemer ind på en helt ny måde. Ambitionen er, at al brændstof på havnen er grøn i 2027. Det er nu vi skal handle, før det er for sent, og det kan lykkes med et bredt samarbejde, siger Steen Hintze nu til magasinet Søfart.
– Lige nu arbejder vi med en business case, hvor vi vil udvikle grøn metanol. Vi forsøger at afdække, hvordan vi kan indfange CO2 og transportere den til Hirtshals Havn, og bruge drivhusgasserne til at udvinde metanol. Det projekt har vi sat et halvt år af til, forklarer Steen Hintze videre til Søfart.
– Vi starter ikke ud med en kommerciel tankegang. Vi ønsker at vidensdele med alle interesserede, og inviterer alle til at videreudvikle på de modeller, vi skaber. Vores tankegang er, at jo mere man giver, desto mere får man tilbage, tilføjer direktøren fra Greenport North.
– Inden årets udløb vil vi fremlægge en model, som helt generelt skal sænke prisen på grøn energi. Og hvad der er vigtigst, så skal modellen kunne implementeres i alle verdens havne, siger Steen Hintze.
Læs hele artiklen hos kilden her: Søfart
Han er jo helt skudt i den øverste etage ikke andet end ord og ord, bare for han kan beholde sit arbejde. Endnu en taber der træder frem. Du gode gud. Ham og brandmanden / redderen er ikke helt normale..
Øh nej. Hvis en masse ikke var initiativtagere og havde en masse gode og dårlige ideer, så ville vil stadig leve i stenalderen.
Det svære er end ikke at få gode ideer. Ofte er det svære at få dem gennemført. Men Du har også ret. Gode ideer for nogle er sommetider dårlige for andre.
Vi er kommet igennem så mange af den slags debatter. Det var også ret heftigt med de sikkerhedseler. Ganske mange hævdede stædigt, det var mere sikkert at brase igennem en forrude og 20 meter ud trods stabler af beviser.
Og Vi er altså nødt til at skaffe energi/varme og/eller reducere behovet for det.
https://www.djoefbladet.dk/artikler/2021/10/h-ae-ngt-ud.aspx?webSyncID=ead49a28-531a-b0d3-a6b0-3c97c009b6bc&sessionGUID=d746b80d-8e8a-beea-ed6a-e05c117aac5a
Reelt er der tale om en forsøgsordning, hvor man øger at gafle flest muligt projektpenge og formodentlig også ved, at det private erhvervsliv malker os, der er det offentlige.
På den måde er man meget normal. Men man skal ikke skildre sig hverken som mirakelmagere eller enestående. Mange andre forsøger sig; men som det er nu, så bliver det ikke rentabelt de første mange år.
Det er naturligvis en overdrivelse at fremføre, at det eneste grønne ved projektet er, hvis man får maling fra Duuesgård. Ideerne til at fremstille drivmidler og varme er mange.
Det er ikke nok at gnide sig i hænderne eller slæbe en portion brænde fra Lilleheden eller Kjul til traileren.
Verden skal ikke have noget i Hirtshals havn eller andre steder, der minder nogetsomhelst og Hitlers I.G. Farben og dets benzin.
Alene den med at indfange luft og transportere den til Hirtshals tror Jeg slet ikke på. Det er lidt det samme med det dilemma, man har for laks, at når man ikke kan give dem mad fra havet, så er man nødt til at gøre noget andet rentabelt, så de ikke mister deres kartakteristik ved de mættede fedtsyrer.
Så her er kun tale om et ambitiøst forsøg, der ikke i sig selv kræver hverken en større havn, nedslagtning af fredsskov eller en masse vindmøller.