Flere butikker har taget tilløb hele ugen, men fredag forventes at blive en af årets største shoppedage. Mens mange kunder ser frem til et brag af en tilbudsfest, vil mange butiksansatte have en klump i maven. For store tilbudsdage er typisk lig med en øget ubehøvlet adfærd fra kunderne.
I en ny undersøgelse svarer 55 % af respondenterne, at de oplever, at kundernes opførsel er værre på Black Friday end på normale shoppedage. Og 57 % af butiksansatte vil faktisk helst undgå at arbejde på Black Friday, viser undersøgelsen foretaget blandt HK Handels medlemmer.
– Det er desværre en udvikling, vi har set gennem mange år, hvor butiksansatte skal håndtere et ekstra stort arbejdspres denne dag, men også en stigende ubehøvlet adfærd fra kunder, siger Mette Høgh, formand i HK Handel.
Undersøgelsen understøtter resultater, som også er påvist i tidligere undersøgelser bl.a. fra 2019.
– Vi vil derfor gerne minde om, at det jo er helt gratis at være flink over for dem, der servicerer dig på Black Friday. Særligt i år hvor mange butikker måske har været udfordret på at få alle varer hjem på grund af COVID-19, siger Mette Høgh.
Gode råd til kunder på Black Friday
I forbindelse med årets Black Friday har HK Handel lavet fire råd til kunder, der skal ud og svinge kortet:
- Vær tålmodig, og respekter køkulturen.
- Læg dine varer i ét lag på disken eller rullebåndet, og tal ikke i telefon, mens du bliver ekspederet.
- Vil du klage, så gør det uden at hidse dig op.
- Hils på ekspedienten, send gerne et smil og sig tak, hvis du har fået god service.
– Man er helt færdig i både kroppen og hovedet
I undersøgelsen har en lang række af respondenterne uddybet, hvorfor de ikke har lyst til at arbejde på Black Friday. Mange af svarene tegner et billede af, at det både er fysisk og psykisk udfordrende at håndtere både den travle dag og/eller kundernes opførsel.
Her er et par eksempler på nogle af svarene til spørgsmålet om, hvordan det er at arbejde på Black Friday:
- Det er stressende, kunderne forventer at alt i butikken stort set er gratis og at der også den dag er tid til grundig rådgivning.
- Black friday er en lang dag, men kunder er mere respektløse og roder meget mere
- Jeg stresser allerede før black Friday, fordi jeg er nervøs for om kunderne er flinke eller om de er sure.
- Det giver en del nervøsitet når kunder har kort lunte som kan medføre at man oftere laver fejl eller bliver stresset. det påvirker mine dage meget dårligt, for at sige det mildt
- Det er bare en træls dag, hvor kunder forventer at få varerne kastet ud nakken, nærmest uden at betale, men hvor de samtidig forventer personlig og god service
- Udødelige kunder der er sure og taler grimt det øjeblik de træder ind ad døren
- Jeg ville ønske dagen ikke eksisterede i Danmark, december var rigelig travlhed i handelsbranchen i forvejen og folk aser og maser – og jeg synes bestemt ikke at Corona gør sagen bedre. men uanset hvad så SKAL jeg arbejde Black Friday og det er ikke noget jeg ser frem til for det er ofte rimelig hårdt og opslidende.
- Man er helt færdig både i kroppen og i hovedet, folk har ingen tålmodighed eller forståelse specielt på black friday, det tærrer på både krop og sind
Om undersøgelsen:
Undersøgelsen er udarbejdet i SurveyXact by Rambøll, der blev distribueret via et link i HK Handels nyhedsbrev d. 28. oktober og d. 11. november 2021.
I alt 281 medlemmer har gennemført undersøgelsen. De er alle medlemmer af HK Handel.
Er du journalist og vil vide mere om undersøgelsen eller have kontakt til en case, så tag fat i Jacqueline Rodriques, pressemedarbejder i HK Handel.
I 2019 foretog Epinion en undersøgelse for HK Handel blandt 2492 butiksansatte fra forskellige brancher. Dengang viste undersøgelsen bl.a.:
- 68 % svarer, at de har oplevet ubehagelig kundekontakt (at blive talt grimt eller nedsættende til)
- 48 % svarer, at ubehagelig kundekontakt opstår i forbindelse med kampagne- og tilbudsperioder.