• Annoncering
  • Kontakt
  • Retningslinjer
  • Cookiepolitik
Prøv vores mørke tema
NordsøPosten.dk

Topbanner

  • Nyheder
  • Kultur
  • Sport
  • Erhverv
  • Politik
  • Fritid
  • Debat
  • Børn & Unge
  • 112
  • Navne
  • Sponsorartikler
    • Arkiverede sponsorartikler
  • Arkiv
Intet resultat
Se alle resultater
  • Nyheder
  • Kultur
  • Sport
  • Erhverv
  • Politik
  • Fritid
  • Debat
  • Børn & Unge
  • 112
  • Navne
  • Sponsorartikler
    • Arkiverede sponsorartikler
  • Arkiv
Intet resultat
Se alle resultater
NordsøPosten.dk
Intet resultat
Se alle resultater

Topbanner

Husk et smil til de butiksansatte i dag

Når tilbudshungrende kunder i dag indtager butikkerne, vil det for mange butiksansatte kræve en ekstra dyb vejrtrækning. På Black Friday har kunderne ofte let til skældsord og ubehøvlet adfærd, oplever HK Handels medlemmer.

af NordsøPosten
26. november 2021
i Erhverv
Julemanden i selskab med Klumpe og Frede Fyrtårn på Den Grønne Plads i Hirtshals. Foto (arkiv): René Stoklund.

Julemanden i selskab med Klumpe og Frede Fyrtårn på Den Grønne Plads i Hirtshals. Foto (arkiv): René Stoklund.

Langbanner Top

Flere butikker har taget tilløb hele ugen, men fredag forventes at blive en af årets største shoppedage. Mens mange kunder ser frem til et brag af en tilbudsfest, vil mange butiksansatte have en klump i maven. For store tilbudsdage er typisk lig med en øget ubehøvlet adfærd fra kunderne.

I en ny undersøgelse svarer 55 % af respondenterne, at de oplever, at kundernes opførsel er værre på Black Friday end på normale shoppedage. Og 57 % af butiksansatte vil faktisk helst undgå at arbejde på Black Friday, viser undersøgelsen foretaget blandt HK Handels medlemmer.

– Det er desværre en udvikling, vi har set gennem mange år, hvor butiksansatte skal håndtere et ekstra stort arbejdspres denne dag, men også en stigende ubehøvlet adfærd fra kunder, siger Mette Høgh, formand i HK Handel.

Undersøgelsen understøtter resultater, som også er påvist i tidligere undersøgelser bl.a. fra 2019.

– Vi vil derfor gerne minde om, at det jo er helt gratis at være flink over for dem, der servicerer dig på Black Friday. Særligt i år hvor mange butikker måske har været udfordret på at få alle varer hjem på grund af COVID-19, siger Mette Høgh.

HHE scaled

Gode råd til kunder på Black Friday
I forbindelse med årets Black Friday har HK Handel lavet fire råd til kunder, der skal ud og svinge kortet:

  • Vær tålmodig, og respekter køkulturen.
  • Læg dine varer i ét lag på disken eller rullebåndet, og tal ikke i telefon, mens du bliver ekspederet.
  • Vil du klage, så gør det uden at hidse dig op.
  • Hils på ekspedienten, send gerne et smil og sig tak, hvis du har fået god service.

– Man er helt færdig i både kroppen og hovedet
I undersøgelsen har en lang række af respondenterne uddybet, hvorfor de ikke har lyst til at arbejde på Black Friday. Mange af svarene tegner et billede af, at det både er fysisk og psykisk udfordrende at håndtere både den travle dag og/eller kundernes opførsel.

Her er et par eksempler på nogle af svarene til spørgsmålet om, hvordan det er at arbejde på Black Friday:

  • Det er stressende, kunderne forventer at alt i butikken stort set er gratis og at der også den dag er tid til grundig rådgivning.
  • Black friday er en lang dag, men kunder er mere respektløse og roder meget mere
  • Jeg stresser allerede før black Friday, fordi jeg er nervøs for om kunderne er flinke eller om de er sure.
  • Det giver en del nervøsitet når kunder har kort lunte som kan medføre at man oftere laver fejl eller bliver stresset. det påvirker mine dage meget dårligt, for at sige det mildt
  • Det er bare en træls dag, hvor kunder forventer at få varerne kastet ud nakken, nærmest uden at betale, men hvor de samtidig forventer personlig og god service
  • Udødelige kunder der er sure og taler grimt det øjeblik de træder ind ad døren
  • Jeg ville ønske dagen ikke eksisterede i Danmark, december var rigelig travlhed i handelsbranchen i forvejen og folk aser og maser – og jeg synes bestemt ikke at Corona gør sagen bedre. men uanset hvad så SKAL jeg arbejde Black Friday og det er ikke noget jeg ser frem til for det er ofte rimelig hårdt og opslidende.
  • Man er helt færdig både i kroppen og i hovedet, folk har ingen tålmodighed eller forståelse specielt på black friday, det tærrer på både krop og sind      

Om undersøgelsen:
Undersøgelsen er udarbejdet i SurveyXact by Rambøll, der blev distribueret via et link i HK Handels nyhedsbrev d. 28. oktober og d. 11. november 2021.

I alt 281 medlemmer har gennemført undersøgelsen. De er alle medlemmer af HK Handel.

Er du journalist og vil vide mere om undersøgelsen eller have kontakt til en case, så tag fat i Jacqueline Rodriques, pressemedarbejder i HK Handel.

I 2019 foretog Epinion en undersøgelse for HK Handel blandt 2492 butiksansatte fra forskellige brancher. Dengang viste undersøgelsen bl.a.:

  • 68 % svarer, at de har oplevet ubehagelig kundekontakt (at blive talt grimt eller nedsættende til)
  • 48 % svarer, at ubehagelig kundekontakt opstår i forbindelse med kampagne- og tilbudsperioder.

 

Tags: HHEHirtshals Handel & Erhverv
DelTweetSend

Langbanner

Tilmeld
Giv besked ved
0 Kommentarer
Inline meninger
Se alle kommentarer

Stort sidebanner top

Stort sidebanner

Lille sidebanner

NordsøPosten.dk

NordsøPosten.dk er ejet af Niels Skipper under virksomheden Skipper & Skipper.

Målet med netmediet er at præsentere lokale nyheder med kvalitet og hurtighed.

CVR-nr. 41271825

Følg os

Annoncering

Kontakt Niels Skipper for priser angående annoncering.

Du kan bruge e-mail adressen nedenunder eller benytte vores kontaktformular ved at klikke her.

Niels Skipper

Mobil: 28 74 27 48
E-mail: niels@nordsoeposten.dk

Kategorier

  • 112
  • Børn & Unge
  • Debat
  • Erhverv
  • Fritid
  • Kultur
  • Navne
  • Nyheder
  • Politik
  • Sponsorartikler
  • Sport

Lavet af Høj Data.

  • Nyheder
  • Kultur
  • Sport
  • Erhverv
  • Politik
  • Fritid
  • Debat
  • Børn & Unge
  • 112
  • Navne
  • Sponsorartikler
  • Arkiverede sponsorartikler
  • Arkiv

Lavet af Høj Data.

Administrer cookies
Vi bruger cookies for at optimere vores hjemmeside og services.
Funktionelle Always active
Nødvendige for at kunne drive Nordsøposten.
Præferencer
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistik
Giver os mulighed for at samle statistik over besøgende for at forbedre vores service. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
Giver os mulighed for at indsamle marketingsstatistik for at kunne vise dig annoncer.
Manage options Manage services Manage vendors Read more about these purposes
View preferences
{title} {title} {title}
Du er ved at sende email til

Flyt kommentar