I projektugen er al den almindelige undervisning brudt op, og så er der forskellige værksteder, hvor man kan prøve andre ting, end det man er vant til. Det er både forskelligt sammenspil, instrumenter og kreative værksteder.
Guitarlærer Mats Lindblad er med i guitargruppen, hvor der afholdes guitardage. Mats Lindblad fortæller om guitardagene:
”Det er 2 hele dage hvor vi starter om morgenen og spiller indtil eftermiddag. Og det er for alle elever, der spiller guitar på den Musiske Skole – helt fra dem der har spillet måske kun et halvt år, og nogle der har spillet i flere år. Vi er ca. 35 elever der spiller på én gang i et stort guitarorkester, og det er bare rigtigt, rigtigt sjovt. Det giver jo en helt anden måde at være sammen på om musikken, når man spiller sammen og lytter, og der er nogle der spiller andre stemmer end én selv, og man skal lige huske, hvornår man skal ind, og alle de ting som gør, at man måske skal koncentrere sig lidt mere. Men det betyder, at det bare bliver så sjovt, for alle får det sociale aspekt med.”
De to unge guitarelever, Kamma Anine Asbæk og Roxie Hughes på 10 år har kun spillet guitar i et halvt år, men de har også meldt sig til guitardagene. Det betyder, de får fri fra den almindelige skole, og de er de glade for deres klasselærer bakker op om.
Roxie fortæller, at det er sjovt at spille guitar en hel dag – men også svært: ”Altså det er ret svært, men det er også sjovt at prøve noget nyt jo.”, og Kamma stemmer i: ”Det er sådan, at det passer sådan lidt til enhver. Man får selv muligheden for at vælge, hvilken slags man vil spille. Altså det er stadig den samme sang, men det er bare sværhedsgraden, der er forskellig.”
Afdelingsleder på Hjørring Musiske Skole, Signe Wang Carlsen er også begejstret for Projektugen:
”Projektugen er en gave til vores elever, det er en ekstra uges gratis undervisning, hvor vi arbejder med musik, kunst og drama på anderledes måder end vi gør til daglig. Projektugen er en mulighed for at samle elever på tværs af alder og geografi, og det er fantastisk at opleve hvordan kreativiteten bobler, nye venskaber dannes og eleverne kaster sig ud i nye udfordringer og fx oplever, hvordan det er at spille i et stort symfoniorkester eller guitarorkester.”