Fyringen af direktør Jens Kirketerp Jensen og vicedirektør Karin Eilers fremstår mere og mere mærkværdig, desto mere man forsøger at finde hoved og hale i historikken og de sparsomme røgsignaler fra bestyrelsen hos Hirtshals Havn. Derfor kan det være nyttigt at kigge lidt på det hidtidige grundlag for driften af den lokale havn.
– Formålet med at udarbejde en plan for erhvervsområdet Hirtshals Havn, er at skabe en plan for udviklingen af de fælles fremtidige rammer. Dermed ligger der en kendt ramme, som er en af forudsætningerne for at vi kan gøre ting rigtigt, så hverken virksomhederne eller havnen skal gøre noget om, og dermed spilder investeringer, lød det fra daværende bestyrelsesformand Knud Størup i Masterplan 2030, hvortil arbejdet vel at mærke blev startet i 2003.
Dermed har ikke mindst den nu åbenbart uden videre begrundelse afsatte direktør Jens Kirketerp Jensen været med hele vejen og er formentlig den, der aller bedst kender intentionerne i Masterplan 2030, som sammen med havneloven reelt burde være en forfatning for fremtidens udvikling af Hirtshals Havn, som skulle have fokus på at være omdrejningspunkt for godstransport i Skandinavien og en væsentlig spiller i den danske sektor inden for service til de maritime erhverv, samt en af de førende konsumfiskerihavne i Danmark.
Hertil kan bestyrelsen og formand Anker Laden-Andersen indvende, at mangt og meget er sket indenfor udviklingen af grøn og klimavenlig energi ikke mindst med en ny regering og dermed en radikalt anderledes politisk retning for Danmark. Problemet er bare, at havneloven har nogle krystalklare formuleringer for netop at undgå en påvirkning af politiske kastevinde og en sammenblanding af kommunalpolitik og den forretningsmæssige drift af en havn som den i Hirtshals. Dette og dernæst involveringen af lokale aktører havde den daværende bestyrelsesformand et krystalklart blik for i Masterplan 2030.
– Det har været vigtigt for Hirtshals Havn, at havnens brugere har været og fortsat vil være inddraget i arbejdet omkring udviklingen af havnens planlægning. Brugernes synspunkter og idéer er af fundamental betydning, da det er brugerne, der bruger havnen til deres aktiviteter, og deres værdiskabelse, skrev den daværende bestyrelsesformand.
– Masterplan 2030 og dermed Hirtshals Havns strategi skal kunne holde til – og kunne modstå – pludselige idéer og modefænomener. At sikre, at Hirtshals Havns stragetiske valg og kernen i Masterplan 2030 forfølges mod fremtidens udvikling og mål skal være et bevis på havnens troværdighed, tilføjer altså Knud Størup.
Så længe den nuværende bestyrelse og formand uden videre forståelse for værdien af netop troværdighed møklægger ethvert aspekt af planerne for havnens udvikling, vil kun deres motiver for dette kunne granskes og problematiseres, hvilket er uholdbart både for Hirtshals Havn og Hjørring Kommune.
At en bestyrelsesformand med en juridisk uddannelse, hvor retorik er et vigtigt led, ikke i overordnede vendinger kan forklare kursændringen på havnen uden at afsløre forretningshemmeligheder, forekommer mildest talt besynderligt.
Perestrojka og omstrukturering kan nok være nyttigt, men det holder ikke uden glasnost og åbenhed på Hirtshals Havn og i Hjørring Kommune.
Fortsættelse følger!
Link til en af flere tidligere artikler
Ombudsmanden har tidligere undsagt en selvstyrende havn i sag om aktindsigt