Fiskefartøjer som den pelagiske trawler HG 265 »Asbjørn«, der ejes af Fridi Magnusen fra Hirtshals, må istadig sejle og fiske i de britiske farvande efter 1. januar. Men prisen har været dyr, for fiskerne har måtte afgive 25 procent af deres kvoter til briterne, for at beholde adgangen til britiske farvand – og det kun i fem et halvt år – derefter kan adgangen i princippet nægtes.
Hirtshals Havn
Havnedirektør Jens Kirketerp Jensen ved Hirtshals Havn har samme bekymringer for fiskerene, som sin kollega i Hanstholm. Han siger til Nordjyske.dk, at selvom de fleste fangster fra britisk farvand som hovedregel ender i Hanstholm og Skagen, så er Havnen hjemhavn for fire store rederier, der med den nye Brexit-aftale bliver hårdt ramt. Til den nordjyske avis peger Kirketerp Jensen på, at det formentligt først længere hen i aftaleforløbet, vil få konsekvenser for Hitshals Havn. Det skyldes at de fleste landinger i følge havnedirektøren kommer fra Skagerrak.
Havnene mister under alle omstændigheder indtægter
Den forventede nedgang i landingerne af fisk på 25 procent vil uigenkaldeligt betyde færre indtægter til havnene, da mængden af fisk fra britisk farvand ikke bliver som tidligere.
Logisk vil det betyde både indtægtsnedgang for fiskerne, men også for havnene i det nordjyske og begge havnedirektører appellerer da også til både EU, men også den danske regering samt politikerne, om at støtte op med danske hjælpepakker til både havn, erhverv og fiskere.
Et møde er allerede arrangeret, hvor den nordjyske fiskeindustri med de danske havnedirektører har sat fiskeriministeren Rasmus Prehn (S) stævne, så man sammen kan sikre fiske-industriens fremtid. På nuværende tidspunkt er man stillet 5 mia. Euro i udsigt fra EU, til forskellige hjælpepakker til de mange europæiske virksomheder, der pga. Brexit-aftalen, står til at miste og direkte tabe penge på aftalen.
Kilde: FiskerForum og nordjyske.dk.
Link til tidligere artikel
Aftale om det fremtidige forhold på fiskeriområdet mellem EU og Storbritannien