Den konstituerede havnedirektør Andreas Duus fortæller, da jeg efter aftale møder ham på havnekontoret i Hirtshals, om begrundelserne for en ny og mindre havneudvidelse med to hovedårsager, der blandt andet bunder ud i et af de mange Natura-2000 områder rundt i Danmark.
”Det er svært at få lov til at gå ud i Natura-2000 området tæt ved havnen. Der er ikke særlig mange fortilfælde omkring det marine Natura-2000 område.” Fortæller Andreas Duus og fortsætter: ”Hvis man skulle ud i dette område, så kigger man på dyrene derude. Det er marsvinene. Der er også sandbanker, stenrev og bobbelrev. Bobbelrev er meget sjældne, så dem vil vi jo gerne bevare.”
Den anden hovedårsag til fravalget af den store havneudvidelse er, at der er et ønske om, at Hirtshals Havn skal have et image i forhold til at være grøn. Selv fortæller Andreas Duus, at de udpeger havnen som Green Port North, det vil sige den grønne havn i Norden. Af den grund ser Andreas Duus det som et problem at træde ud i et Natura-2000 område. Andreas Duus vurderer derfor, at: ”Så er det nok en dårlig ide at give havnen en debut, hvor man træder ud i det allermest naturfølsomme blå/grønne område.”
Den bedste vurdering blev altså at trække dækmolen tilbage, da det ifølge Andreas Duus var ”en kamp mod vindmøller”.
Men Andreas Duus fortæller dog, at der stadig kommer en mindre havneudvidelse på ca. 400.000 til 440.000 kvm. Her understreger han, at den er mindre, men havneudvidelsen aldeles ikke er lille. Blandt andet vil kajarealet have ca. samme størrelse som i den første plan, og det samme gælder indsejlingen. Indsejlingen var et must uanset hvilken plan, man endte med, eftersom den danner grobund for havnens fremtid ift. nye, større færger i fremtiden.