Der kan være flere årsager til, at virksomheder ikke har succes med dette, men der er særligt én fejl, der går igen. Der er nemlig rigtig mange virksomheder, der ikke udnytter deres data.
Når man markedsfører sin virksomhed på nettet, indsamler man også en masse data. Denne data bør bruges til at gøre markedsføringen bedre, men det er desværre ikke alle, der gør det.
Data kan bruges til at målrette markedsføringen
Et af de aspekter af markedsføring på nettet, hvor data især kan vise sig at være brugbar, er i forhold til målret af annoncer. F.eks. kan det bruges til noget, der kaldes for retargeting.
Det er en helt særlig form for marketing, hvor man målretter folk, der allerede har besøgt virksomhedens hjemmeside. Dette kan man dog kun, hvis man faktisk har data, der viser, at han eller hun har besøgt siden.
Derfor er det uhyre vigtigt, at man sørger for at gøre, hvad man kan, for at indsamle mest muligt data, der kan bruges i forbindelse med den fremtidige markedsføring.
Mange indsamler data, men bruger det ikke
Der er bestemt også mange virksomheder, der indsamler data, men som ikke får det brugt. Det er en skam, da der er en masse potentiale i at have denne data til rådighed, hvilket man naturligvis bør udnytte.
Driver du din egen virksomhed, og føler du ikke, at din markedsføring fungerer, som den skal, er det en god idé at tage et kig på de data, du har adgang til.
F.eks. kan du bruge et trafikanalyseværktøj til at se, hvor din trafik kommer fra. Her vil du kunne se, om dine besøgende ofte kommer fra Google, fra sociale medier eller fra et helt tredje sted, hvorved du bedre kan målrette din markedsføring.
Der findes mange brugbare værktøjer
Hvis du vil være sikker på, at du får mest mulig ud af de data, du indsamler, er der en lang række værktøjer, der skal i brug. Det kan dog være besværligt, hvis man ikke får dem til at arbejde sammen.
Og det er her Google Tag Manager kommer ind i billedet. Nu tænker du måske: hvad er Google Tag Manager? Det er et værktøj, der kan indsamle data, som herefter kan sendes videre til relevante værktøjer såsom Google Analytics, Facebook Ads mv.