Nordjyllands himmel med snetunge skyer blev i dag fyldt med mere end vinterkulde, da et imponerende Hercules C-130J-fly satte kursen over landsdelen for at fejre Flyvestation Aalborgs 75-års jubilæum.
Omkring middagstid kunne nordjyderne som foromtalt her på netavisen se den bevingede kæmpe, som blandt andet rundede Løkken, Hirtshals og Tversted, hvor den blev foreviget smukt af Inge Møller.
I anledning af jubilæet var flyet udsmykket med en moderne fortolkning af Kimbrertyren, som er et stærkt symbol på det nordjyske folkefærd og en central del af flyvestationens våbenskjold. Hercules-flyet er en del af Flyvevåbnets Air Transport Wing, som har base på Flyvestation Aalborg, der trods navnet ligger ved Vadum.
Flyvestationen blev etableret den 8. januar 1951 i en tid præget af genopbygning og nye sikkerhedspolitiske realiteter efter Anden Verdenskrig. Siden da har den spillet en central rolle i Danmarks forsvar og internationale transportopgaver. Jubilæet markerer ikke kun en milepæl for stationen, men også for de mange militære og civile medarbejdere, der gennem generationer har været med til at forme dens historie.
I forbindelse med fejringen er der udgivet bogen Flyvestation Aalborg 1951-2026, skrevet af seniorsergent Bent Jørgensen, som giver et historisk indblik i stationens udvikling gennem trekvart århundrede.


