Hirtshals Havn har en ambitiøs plan om at blive et fremtidigt attraktivt knudepunkt for grøn transport, produktion, servicering og bunkering for havnene i Nordsøen, Skagerrak og Østersøen.
Omstillingen kræver angiveligt, at de rette kompetencer og rammer er til rådighed, så der kan arbejdes målrettet og fokuseret på at sikre omstilling og udvikling af nye aktiviteter på og omkring havnen. Derfor foreslås det, at der oprettes et Udviklingsselskab, der alene skal fokusere på vækst og udvikling på og omkring havnen med afsæt i grøn omstilling.
Byrådet skal derfor tage stilling til Hjørring Kommunes deltagelse i Udviklingsselskabet.
Sagsfremstilling
Baggrund
Hirtshals Havn har over de seneste 20 år gennemgået en udvikling, der har medført at transport- og logistikområdet i dag udgør 70% af havnens samlede omsætning.
Skal Hirtshals Havn også i fremtiden bibeholde sin position på det nordeuropæiske marked for godstransport samt bil- og passagertrafik, er havnen nødt til at følge og på nogle områder være på forkant med tiden.
I dag sker produktionen af varer ofte langt væk fra afsætningsstedet, hvilket betyder, at transport- og logistikbranchen spiller en stigende rolle i den globale økonomi. Sideløbende med den voksende varehandel på tværs af landegrænserne opleves der også et øget krav om bæredygtighed og en reduktion i klimabelastningerne fra flere fronter.
De senere års udvikling inden for både gods-og persontransporten forventes at accelerere yderligere i de kommende år som følge af de miljø- og trængselsmæssige fordele, som transport via sø bidrager med frem for transport via vej.
Hirtshals Havn er imidlertid begrænset i sin nuværende form på primært to fronter i forhold til en fortsat udvikling:
• Besejlingsforholdene skal forbedres for at kunne modtage fremtidens færger og godsskibe.
• Der er behov for at sikre tilstrækkeligt med grøn energi til bl.a. færgedrift og virksomhedsudvikling.
Hirtshals Havn er allerede nu en del af TEN-T netværket,der omfatter de korridorer (jernbanelinjer, veje, søfartsruter, havne, lufthavne m.v.), der fra et europæisk niveau skal prioriteres og sikres en fortsat udvikling.
Fra efteråret 2021 forventes Hirtshals Havn at blive en del af EU’s hovednet-korridor ScanMed, hvor vej- og jernbanestrækninger skal ses i en sammenhæng med søfartsruterne.
Som en fremtidig del af ScanMed korridoren skal Hirtshals Havn være et attraktivt knudepunkt for grøn transport, produktion, servicering, bunkering og have en innovativ havneinfrastruktur for havnene i Nordsøen, Skagerrak og Østersøen.
Det ambitiøse mål for Hirtshals Havn er at skabe en omstilling til grøn energi, bl.a. ved at sammenkoble fjernvarme, grøn strøm og flydende biogas (LBG) og samtidigt fremtidssikre Hirtshals Havn i forhold til besejlingsforhold. Den grønne omstilling skal så vidt muligt omfatte alle områder af havnen, dens brugere og de tilknyttede virksomheder.
Med udviklingsplanerne for Hirtshals Havn igangsættes en udviklingsproces, som skal tiltrække nye grønne virksomheder og investeringer samtidig med at rammebetingelserne optimeres for de eksisterende produktions- og transportvirksomheder på Hirtshals Havn.
Etablering af udviklingsselskab
Den ambitiøse grønne omstilling kræver, at Hirtshals Havn er i stand til at samle de rette kompetencer, og at der skabes rammer, hvor der kan fokuseres på denne omstilling.
Derfor oprettes der i sammenhæng med Hirtshals Havn et Udviklingsselskab, der får til formål at forestå udviklingen af de dele af havnen, der ikke knytter sig direkte til havnedriften. Det gælder bla. de af havnens arealer, der ligger udenfor de egentlige havneområder, men som potentielt kan anvendes til formål der understøtter ambitionerne for grøn omstilling. Samtidig er det ambitionen, at selskabet skal arbejde med udvikling og modning af nye teknologier og løsninger i samarbejde med private og offentlige aktører.
Udviklingsselskabet forventes etableret pr. 1/7 2021 og kommer til at bestå af en række partnere (5-7), hvoraf Hirtshals Havn er den ene og Hjørring Kommune gerne en af de andre. De øvrige partnere vil være halvoffentlige og private aktører, der alle har en ambition om at skabe udvikling og grøn vækst i Hjørring Kommune og Nordjylland.
Stiftelsesdokument og vedtægter er under udarbejdelse, og det foreslås, at Økonomiudvalget bemyndiges til at godkende disse.
Økonomiudvalget har tidligere tilkendegivet, at såfremt, at Hjørring Kommune indgår som partner i Udviklingsselskabet vil Økonomiudvalget og Teknik- og miljøudvalget agere følgegruppe for dette på linje med udvidelsesprojektet for Hirtshals Havn.
Grøn omstilling i den politiske dagsorden
Ambitionerne for Hirtshals Havn rammer ind i den politiske dagsorden om grønne industrielle symbioser og de politiske initiativer på klima- og energiområdet omkring sektorkobling, samt anbefalingerne fra regeringens klimapartnerskaber.
Der arbejdes for indsatserne i Hjørring kommunens Energiplan 2.0. og støttes op omkring den regionale grønne vækstpolitik og styrkelse af erhvervspotentialerne.
Der er fokus på at accelerer den grønne udvikling og nå klimamålene om en reduktion på 70% på CO2 inden 2030 for Hirtshals Havn. Og på EU plan understøttes målet om omlægning af transportsektoren til vedvarende energi gennem produktion og distribution af grønne brændstoffer, som erstatning for de fossile brændsler.
Lovgrundlag
Lov om Erhvervsfremme og Kommunalfuldmagten.
Økonomi
Parterne i udviklingsselskabet skal årligt bidrage med 1,5 mio. kr. De binder sig for en periode på 5 år fra 1/7 2021 – 1/7 -2026.
Med stiftelsen pr. 01.07.21 bidrager Hjørring Kommune i 2021 med 0,75 mio. kr., der finansieres via Udviklingspuljen. Finansieringen fra 2022 – 2026 indgår i budgetforhandlingerne.
Personalemæssige (herunder arbejdsmiljømæssige) konsekvenser
Der udlånes 0,5 medarbejder fra Kommunaldirektørens Stab frem til udgangen af, der skal bistå i etableringsfasen.
Miljø- og sundhedsmææssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Bilag
1. Åbningsnotat – udvikling af Hirtshals Havn, maj 2021.
2. Oversigt Udviklingspuljen, maj 2021.
Direktionen indstiller,
• at Byrådet godkender, at Hjørring Kommunes indtræder i Udviklingsselskabet fra 1. juli 2021 eller snarest muligt derefter med mulighed for at udtræde igen, såfremt der ikke tilvejebringes finansiering for perioden 2022 og frem til sommeren 2026 i forbindelse med vedtagelsen af Budget 2022
• at Økonomiudvalget til udvikling og etablering af Udviklingsselskabet bevilger 750.000 kr. fra Udviklingspuljen 2021, samt at der stilles 0,5 medarbejderressource til rådighed frem til udgangen af 2021
• at Byrådet giver Økonomiudvalget kompetence til at godkende Udviklingsselskabets vedtægter.
Historik
Beslutning fra Økonomiudvalget 2018-2021, 16. juni 2021:
Økonomiudvalget anbefaler, at indstillingen følges.
Når vedtægterne fremlægges for Økonomiudvalget, udarbejdes der en uddybende beskrivelse af visioner og mål for selskabets aktiviteter, samt en beskrivelse af de påtænkte samarbejdsflader mellem selskabet og lokale aktører (både private og offentlige).
Bilag
Udviklingsselskab Bilag 1
Udviklingsselskab Bilag 2
Kilde: Hjørring Kommune.