Der var både traditioner, fællesskab og fremtidsplaner på programmet, da Horne mandag aften fejrede Sankt Hans på Det Grønne Hjørne.
Mange borgere havde fundet vej til arrangementet, som var arrangeret af Horne Beboerforening, og som bød på både båltale, fællessang og nyt om udviklingen af området.
Årets båltaler var Jane Axelsen, der både har en særlig tilknytning til lokalsamfundet og for nylig har taget hul på et nyt kapitel i arbejdslivet. Hun er flyttet tilbage til Horne og har samtidig skiftet karrierespor fra skoleverdenen til selvstændig fiskehandler.
Omkring bålet deltog også elever fra den lokale efterskole, som var med til at skabe liv og stemning omkring arrangementet. En af eleverne stod for en spektakulær åbning af aftenen, da bålet blev antændt med en brændende pil til stor begejstring blandt de fremmødte.
Sankt Hans-fejringen samlede både lokale borgere og gæster på Det Grønne Hjørne, hvor sommervejret og de lyse aftentimer dannede rammen om en hyggelig midsommeraften.
Aftenen bød desuden på orientering om de aktuelle planer for opførelsen af et kommende velfærdshus på Det Grønne Hjørne. Projektet er et af de initiativer, som lokalt arbejdes der videre med, og som på sigt skal styrke områdets faciliteter og skabe nye muligheder for fællesskab og aktiviteter i Horne.
Dermed blev Sankt Hans ikke alene en fejring af midsommeren, men også en anledning til at se fremad og samle opbakning til de projekter, der skal præge lokalsamfundets udvikling i de kommende år.
Med et stort fremmøde, levende traditioner og fokus på fremtiden blev årets Sankt Hans i Horne endnu et eksempel på det stærke lokale engagement, der kendetegner byen på bakken syd for Hirtshals.
Foto: Hans Wendelboe Bøcher.


