Af Katharina Hauge Antonsen

Formand for HK Kommunal
Nordjylland
Regeringen er på plads, så nu er det måske blot et spørgsmål om tid, inden en ny reformstorm rammer. Reformer bliver ofte præsenteret som et redskab for at fremtidssikre og gennemtænke løsninger til effektivisering, digitalisering, modernisering eller en fjerde vending, der taler om forandringer.
Det er dog alt for sjældent, det vigtigste spørgsmål bliver stillet: Hvordan opleves reformerne af dem, der skal få dem til at fungere i praksis?
Problemet er nemlig sjældent selve forandringen, men derimod måden den bliver implementeret på.
Alt for få reformer sker i et tæt samarbejde med medarbejderne. Reformerne bliver lanceret i strategier og oplæg, men uden en tilstrækkelig forklaring på, hvorfor de er nødvendige, og hvad de konkret får af betydning for medarbejdernes hverdag. Det skaber et tomrum, medarbejderen sidder alene tilbage i, hvor de selv må forsøge at skabe mening i noget, de ikke har haft indflydelse på.
Men mennesker har brug for mening. Når vi går på arbejde, har vi alle et behov for at føle, vi gør en forskel. Vi vil gerne lykkes med vores opgaver og have en følelse af, at vores faglighed gør en forskel.
Når reformerne ændrer arbejdsgange, bliver det hele mere uklart og utrygt. Det er her, modstanden kan opstå – ikke fordi vi sætter os imod forandring, men som en naturlig reaktion på, at vi føler, vi mister fodfæste.
Det handler ikke om, hvorvidt vi er omstillingsparate. Det handler om noget langt mere grundlæggende, nemlig mening, tryghed og inddragelse i det nye.
Hvis vi mangler forklaringer, kan ord som effektivisering, digitalisering og modernisering miste deres værdi, fordi de ikke bliver oversat til virkelighed. Vi kan godt skelne mellem en reel forbedring og en forringelse forklædt som fremskridt i diverse reformer.
Derfor er inddragelse og forklaring vigtig. Det er ikke blot en formalitet i jagten på at få reformerne ud i virkeligheden, men en forudsætning for succes. Det kan skabe både øget tillid og ejerskab, mens manglende forklaring og inddragelse kan skabe modstand og mistillid.
Hvis reformerne skal lykkes, skal medarbejde kunne opleve succes i dem. Det skal være tydeligt, hvordan de kan løse deres opgaver i de nye rammer. Ellers kan forandringerne blive til frustrationer frem for potentielle forbedringer.
Der er brug for en langt mere enkel og menneskelig tilgang til implementeringen af reformer. Inddrag medarbejderne, gør intentionen tydelig og imødekom eventuelle forbedringsforslag. Når medarbejderne inddrages, bliver det muligt for dem at blive en del af løsningen.
Reformer bliver nemlig ikke implementeret i systemer. De bliver implementeret i mennesker, og hvis mennesker ikke kan se sig selv i dem, så virker de ikke.


