MarineShaft kom fornylig til undsætning, da et kemikalietankskib havde brug for en ny kobling og en hurtig reparation af sit propeludstyr.
Tankskibet havde fået skade på koblingen, hvilket tvang det ud af drift og ind i en uplanlagt dok på et svensk skibsværft. Akslens hydrauliske kobling havde roteret og sat sig fast på propelakslen, og den eneste mulighed var at skære koblingen i halvdele. Ejeren måtte beslutte, hvordan skaden på akslen skulle repareres og få en ny kobling i en fart.
MarineShaft foreslog at svejse akslen op og bearbejde den til dens oprindelige størrelse. Med hensyn til den nødvendige kobling havde den lokale virksomhed materialet på lager og kunne tilbyde en ny på 12 arbejdsdage. Man foreslog derfor at reparere skaderne på bladbærerne ved hjælp af laserbeklædning.
MarineShaft fik jobbet og modtog propeludstyret på værkstedet. Propeludstyret var af typen ZF – Controllable Pitch Propeller. Skaderne på akselkeglen blev svejset op med MAG-svejsning i henhold til forskrifter fra det involverede klassifikationsselskab ABS.
MarineShaft har ABS klasse godkendelse til at svejse på propelaksler ved hjælp af MAG svejsning. Efter MAG-svejsning blev de svejsede områder varmebehandlet efter svejsningen og bearbejdet til deres oprindelige størrelse. NDT-test blev udført af 3. parts Force Technology.
Nye glideblokke leveret fra Maker blev endelig bearbejdet til at passe til nye dimensioner af borddele.
Åget blev bearbejdet og poleret.
Kilde: MarineShaft.