Andelen af folkeskoleelever i 9. klasse, der ikke består dansk og matematik, er steget i 2023 sammenlignet med årene før coronakrisen, konkluderer Arbejderbevægelsens Erhvervråd.
Der er store geografiske forskelle. Især i sønderjyske og vest- og sydsjællandske kommuner er der flere elever end tidligere, der går ud af folkeskolen uden at bestå dansk og matematik, men helt godt ser det heller ikke ud i Hjørring Kommune.
Det er ifølge udvalgsformand Gry Bruun Nielsen ikke umiddelbart en analyse, som Børne-, Fritids- og Undervisningsudvalget eller forvaltningen endnu har været opmærksomme på i Hjørring Kommune. Til gengæld viser den en tendens, som de allerede er meget bevidste om.
– Det er derfor ikke særlig opløftende læsning, at næsten hver 8. elev ikke består dansk og matematik, men jeg mener faktisk, vi har gang i flere ting, som forhåbentligt kan hjælpe. For eksempel har vi netop fået godkendt EUD 8/9 med opstart til august. Derudover arbejder vi for tiden også med praksisfaglighed i SkoleCenter Hirtshals og ikke mindst tilførslen af økonomi til vores skoler gennem “styrkelse af klassefællesskabet, fortæller Gry Bruun Nielsen.
Med EUD 8/9 henviser udvalgsformanden til Børne- og Undervisningsministeriet, som har udmeldt et nyt rammeforsøg med udskolingsforløb i 8. og 9. klasse, der er rettet mod overgangen til erhvervsuddannelserne. Rammeforsøget er en videreførelse af det tidligere rammeforsøg med EUD 8/9, som udsprang af den politiske aftale af 22. november 2018 “Fra folkeskole til faglært- erhvervsuddannelser til fremtiden“.
– Alle disse tiltag skal blandt andet hjælpe til, at flest mulige børn og unge får mest muligt ud af deres skolegang. Når det så er sagt, så tror jeg, man som i andre tilfælde skal se tingene i en større sammenhæng. For det første så er der forventningen om en ny skoleaftale, som er på vej. Der er jeg personligt ret optaget af hvordan der tænkes i prøver, og hvordan den store opmærksomhed på praksisfaglighed får sin plads. Og for det andet så kan der være flere faktorer, der afgør antallet af elever, der består. For eksempel i forhold til, hvor mange der fritages for prøver, uddyber Gry Bruun Nielsen.
Alt i alt så håber og tror udvalgsformanden på, at man kommunalt har gang i nogle tiltag, som gavner børn og unge, så de også får lyst til at lære og mulighed for at vise deres potentiale.
Læs alle rapportens hovedkonklusioner her hos Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.