Økonomiudvalget i Hjørring Kommune har en henvendelse klar til indenrigsminister Sophie Løhde i forbindelse med arbejdet med en kommende reform af tilskuds- og udligningssystemet. Kommunen anerkender den åbne proces, hvor flere interessenter inddrages tidligt, og bakker op om de principper, som KL tidligere har fremlagt.
I henvendelsen fremhæves en særlig bekymring for den skæve finansiering af forsørgelsesområdet, som opstod efter refusionsreformen i 2015. Ifølge kommunen rammer systemet især kommuner med mange borgere på varige ydelser som førtidspension og fleksjob. Problemet er vokset år for år og skulle oprindeligt have været håndteret i 2018.
Analyser viser, at kun en del af ubalancen opfanges af det nuværende udligningssystem, hvilket har medført en betydelig underfinansiering i Hjørring Kommune – anslået til omkring 120 millioner kroner i 2024. Samtidig peger kommunen på, at andre kommuner, herunder København, modtager en væsentlig overfinansiering.
Hjørring Kommune opfordrer til, at den kommende reform sikrer en mere retvisende udligning af skatteindtægter og udgiftsbehov på tværs af landet, herunder en fair finansiering af forsørgelsesområdet.
Dokumentation

Kilde: Økonomiudvalget i Hjørring Kommune.



Hvem var det nu der vedtog den udligningsreform…
De rider præcist som de har sadlet.