Som følge af høje energiomkostninger, makroøkonomisk usikkerhed og svækkede rammebetingelser har Color Line, som også sejler med færgerne Super Speed 1 og 2 mellem det sydlige Norge og Hirtshals Havn, besluttet at indstille driften af Color Viking på ruten mellem Sandefjord og Strømstad samt fragtskibet Color Carrier på ruten mellem Oslo og Kiel.
Rederiet vil dermed søge at minimere antallet af afskedigelser gennem omplacering til andre skibe i flåden og ved at tilbyde frivillige ordninger.
– Color Viking har sejlet en helårs, daglig rute mellem Norge og Sverige i mere end 20 år, men på grund af høje energiomkostninger og svækkede rammebetingelser er det desværre ikke længere økonomisk holdbart at drive dette skib på ruten, siger administrerende direktør Trond Kleivdal.

En stærk prisvækst har medført en markant stigning i omkostningerne til brændstof, landstrøm og råvareomkostninger, samtidig med at vigtige rammebetingelser er blevet svækket. Det gælder især tilskudsordningen for norske søfarende, og i forslaget til statsbudgettet for 2023 foreslås en yderligere svækkelse af ordningen. Derudover foreslår regeringen at reducere omfanget af skattefriordningen yderligere, denne gang ved at halvere den skattefrie kvote på tobak for indbyggere i Norge.
Color Line afslutter også driften af fragtskibet Color Carrier, som blev indsat på ruten mellem Oslo og Kiel i 2019. Operationen er ikke længere kommercielt bæredygtig som følge af stærkt stigende omkostninger til brændstof og øgede besætningsomkostninger på grund af svækkede rammer betingelser. Dette i kombination med faldende økonomisk og industriel aktivitet i Europa.

– Det er krævende, men nødvendige strømlinebeslutninger. Vi går nu i gang med en proces med det formål at minimere antallet af afskedigelser, blandt andet gennem omplacering til andre skibe i flåden samt tilbud om frivillige ordninger, tilføjer Trond Kleivdal.
Color Viking kører videre på normal rute til og med 20. november, mens Color Carrier kører til og med 14. november. Color Line fortsætter med at drive ruten mellem Sandefjord og Strømstad med verdens største plug-in hybridskib Color Hybrid, som har vist en god udvikling i år. På ruten Oslo-Kiel fortsætter Color Line tilbuddet om godstransport med søsterskibene Color Fantasy og Color Magic, som også er inde i en positiv udvikling med en god transportbalance.
Både Color Viking og Color Carrier har gennemgået opgraderinger de seneste år, og skibene vil blive sat til salg på det globale marked. Tiltagene forventes at forbedre driftsresultatet med omkring 50 millioner NOK i 2023 i forhold til indeværende år.
Link til relateret artikel
Høje priser på LNG kan tvinge Fjord Line til motorskift på Bergensfjord og Stavangerfjord