• Annoncering
  • Kontakt
  • Retningslinjer
Prøv vores mørke tema
NordsøPosten.dk

Topbanner

  • Nyheder
  • Kultur
  • Sport
  • Erhverv
  • Politik
  • Fritid
  • Debat
  • Børn & Unge
  • 112
  • Navne
  • Sponsorartikler
    • Arkiverede sponsorartikler
Intet resultat
Se alle resultater
  • Nyheder
  • Kultur
  • Sport
  • Erhverv
  • Politik
  • Fritid
  • Debat
  • Børn & Unge
  • 112
  • Navne
  • Sponsorartikler
    • Arkiverede sponsorartikler
Intet resultat
Se alle resultater
NordsøPosten.dk
Intet resultat
Se alle resultater

Topbanner

Læs første bid af den fortroligt stemplede konsulentrapport om Hirtshals Havn

Lidt senere vil hele den hidtil fortroligt stemplede rapport blive offentliggjort her på NordsøPosten.

af Niels Skipper
20. maj 2021
i Politik
Foto: Hans Hunderup.

Foto: Hans Hunderup.

Langbanner Top

I konsulentrapporten fremhæver H. C. Vestergaard, at havnens tidligere ledelse havde et stort fokus på sikkerhed. Det betød ifølge en eller flere af de personer, som H.C. Vestergaard interviewede, ”at ting tager for lang tid”.

Desværre fremgår det ikke, hvilken form for sikkerhed, det handlede om. Var det arbejdsmiljøet, beskyttelse af miljøet, eller var det et ønske om sikkerhed for en robust drift af havnen? Vi ved det ikke. Men mon ikke det var den sidstnævnte faktor, der var kilden til irritation.

Af den seneste Masterplan, den der hedder 2030-3, fremgår det eksplicit, at masterplanen er en ”kan-plan” og ikke en ”skal-plan”. Det betyder, at elementer fra den kun skal realiseres, såfremt der er identificeret et faktisk behov, og at der dermed kan skabes et øget aktivitetsniveau samtidig med, at investeringerne er økonomisk velbegrundede.

Hvis man ser på udviklingen de seneste 10 år, så er antallet af lastbiler, der betjenes af havnen steget fra 120.000 i 2009 til 140.000 i 2019. Altså en overraskende lille stigning, når man tænker på udviklingen i europæisk og global samhandel i øvrigt.

I årsberetningen for 2020 har den nuværende konstituerede direktør Andreas Duus valgt at udelade beskrivelsen af udviklingen i antallet af personbiler og lastbiler, der kommer gennem havnen. Denne beskrivelse har ellers været et fast element i årsberetningerne siden 2001.

I forhold til antallet af personbiler har det ligget stabilt omkring 2.4 millioner om året siden 2015. Heller ikke på dette område ses der altså en udvikling, der indikerer et øget behov eller andre tegn på, at store investeringer i en udvidelse af havnen vil være økonomisk velbegrundet.

Vi ved stadig ikke, hvorfor den tidligere ledelse blev afskediget. Men måske var det, fordi der var uenighed om, hvad man skal lægge i begrebet ”økonomisk velbegrundet”. Satte den tidligere ledelse hælene i af hensyn til havnens økonomiske sikkerhed?

Her følger ”opsummeringen”, som den står i konsulentrapporten fra H. C. Vestergaard:

Hirtshals Havn er på mange måder en velfungerende havn, der på en række områder lever op til de forventninger, omverdenen har. Der er dog en række opmærksomhedspunkter, som er kommet frem i interviewrunden. Disse er nærmere gennemgået og kommenteret nedenfor. Der er ligeledes angivet anbefalinger til de enkelte punkter.

De vigtigste gennemgående kommentarer kan opsummeres i, at Hirtshals Havn generelt er en meget god arbejdsplads dog med enkelte væsentlige opmærksomhedspunkter samt, at den store fokusering på sikkerhed, som på sin vis betragtes som positivt, også bla. er en medvirkende årsag til, at havnen er kendetegnet ved, at ting tager for lang tid. Der er ikke den nødvendige parathed til hurtige handlinger, når de er påkrævet, og der handles heller ikke altid på det, der er aftalt. Der er således behov for mere konsekvent opfølgning.

På spørgsmålet om, hvad der vil være vigtigst for Hirtshals Havn at have fokus på i den kommende tid, er der naturligvis anført mange ting, men der er noget, der er mere gennemgående end andet. Det drejer sig om:

  • En udbygning af havnen (mere kajplads, større vanddybde (11-14 m) m.v.) – Masterplan 2030-3
  • Ledelse af havnen
  • Aktivering af landudvidelsen (ledige arealer)
  • Afklaring af udviklingsfunktionen
  • Mere fokus på havnens eksisterende kunder

Tags: H. C. VestergaardHirtshals HavnKonsulentrapport
DelTweetSend

Langbanner

Tilmeld
Giv besked ved
0 Kommentarer
Inline meninger
Se alle kommentarer

Stort sidebanner


Lille sidebanner

NordsøPosten.dk

NordsøPosten.dk er ejet af Niels Skipper under virksomheden Skipper & Skipper.

Målet med netmediet er at præsentere lokale nyheder med kvalitet og hurtighed.

CVR-nr. 41271825

Følg os

Annoncering

Kontakt Niels Skipper for priser angående annoncering.

Du kan bruge e-mail adressen nedenunder eller benytte vores kontaktformular ved at klikke her.

Niels Skipper

Mobil: 28 74 27 48
E-mail: niels@nordsoeposten.dk

Kategorier

  • 112
  • Børn & Unge
  • Debat
  • Erhverv
  • Fritid
  • Kultur
  • Navne
  • Nyheder
  • Politik
  • Sponsorartikler
  • Sport

Lavet af Høj Data.

  • Nyheder
  • Kultur
  • Sport
  • Erhverv
  • Politik
  • Fritid
  • Debat
  • Børn & Unge
  • 112
  • Navne
  • Sponsorartikler
  • Arkiverede sponsorartikler
  • Arkiv

Lavet af Høj Data.

Du er ved at sende email til

Flyt kommentar