En undervandsinspektion var nødvendig for at afdække omfanget af skaden på propelbladet. Den viste alvorlige skader på de 4 alu-bronze CPP propelblade. Skibet sejlede derfor til skibsværftet Thales i Sydney.
En af knivene var stærkt beskadiget på kanterne. Der manglede også mere materiale, end hvad der kunne genopbygges med almindelig MIG-svejsning. MarineShaft blev kontaktet for et reparationstilbud. Men hvorfor tilkalde danske svejsere mere end 16.000 km væk?
Lad os starte med skibenes historie fra 1. maj 2005. Hun hed dengang M/F Dueodde og blev sat i drift i Danmark på rute fra Køge til Rønne på Bornholm. Hendes søsterskib M/F Hammerode sejlede også i Kattegats farvande, indtil M/F Dueodde blev taget ud af ruten i 2010 og solgt til Strait Shipping i New Zealand.
MarineShaft havde ved flere lejligheder udført knivreparationer for M/F Hammerodde, og denne servicerekord blev noteret af Strait Shipping. MarineShaft tilbød reparation på stedet af propelblade/faste propeller, og de modtog reparationsordren. Svejsemateriale og udstyr blev pakket og sendt til værftet efterfulgt af 2 certificerede svejseteknikere.
MarineShaft mobiliserede hurtigt og fik deres teknikere til at rejse halvvejs rundt i verden for at komme til fartøjet i Sydney. Beviset på teknikernes dygtighed ses i propelbladsreparationerne, der blev udført med succes og ekspertise inden for de tidsmæssige begrænsninger af skibets docking.
Kunden var kort fortalt meget imponeret over det høje håndværksniveau, som Johnny og Leif lagde i reparationen for Strait Shipping.
Kilde: MarineShaft A/S.
Det er en god en at få på sit curriculum