Kampen om turisternes opmærksomhed er hårdere end nogensinde post corona, og derfor sætter Projekt Fælles Vækst nu alt ind i kampen om at genvinde momentum og tiltrække danske turister til landsdelen under brandet VisitNordjylland.
Det sker med kampagnen ”Pyt, du er på ferie i Nordjylland”, som i denne uge udrulles i hele landet. Bag kampagnen står Danmarks største marketingssamarbejde inden for turisme, Fælles Vækst, som går på tværs af de 11 nordjyske kommuner, fem destinationsselskaber og en række af landsdelens største turismeaktører.
Formålet med kampagnen er dels at tiltrække de turister, som endnu ikke har booket deres ferie, og dels at mobilisere de gæster, der allerede befinder sig i Nordjylland, og inspirere dem til nye oplevelser i landsdelen:
– Forudsætningen for at profilere Nordjylland som brand har aldrig været bedre. Inden COVID-19 herskede, lå turismevæksten i Nordjylland markant over landsgennemsnittet. Den bølge skal vi tilbage på, og den gode fortælling om Nordjylland som feriemål skal genetableres i Danmark såvel som på vores nærmarkeder, siger Pernille Høll og tilføjer, at Nordjylland er blandt de landsdele i Danmark, hvor turisme betyder relativt mest med et samlet turismeforbrug på 17 mia. kr. og 21.000 jobs, og derfor er det ifølge marketingchefen helt afgørende, at der sættes ind nu for at vinde noget af det tabte:
– Danskerne har i høj grad fået øjnene op for at holde ferie i eget land, og vi oplevede sidste år, at Nordjylland var blandt de mest populære destinationer hos de danske gæster. Nu gælder det om at bevare momentum i takt med, at flere lande bliver grønne, og det igen bliver muligt at rejse ud af landet på ferie.
Pyt, du er på ferie i Nordjylland
Det er den nordjyske lune og de lokale særkender, der skal sælge Nordjylland som feriedestination til de danske gæster. Derfor er hovedingredienserne i kampagnen videoer med fokus på humor og nærhed tilsat en god portion selvironi. I videoerne kan man blandt andet opleve far og søns mislykkede forsøg på et imponerende sandslot og to piger, der ikke kan oprette forbindelse til wi-fi på Råbjerg Mile – men pyt, de er jo på ferie i Nordjylland:
– Nordjylland kan noget helt særligt, når det gælder feriestemning og den helt unikke nordjyske lune, og det er den følelse, vi gerne vil give seerne på den anden side af skærmen, så de får lyst til at komme og opleve det på egen krop, siger Pernille Høll.
Kampagnevideoerne er optaget på en række af Nordjyllands mest kendte destinationer, der strækker sig lige fra Råbjerg Mile til Mariager Fjord.
Gennem initiativet Fælles Vækst har medlemsaktørerne og de nordjyske kommuner desuden afsat det største markedsføringsbudget nogensinde til profilering af Nordjylland overfor turister. Budgettet lyder på knap 43 millioner og skal bidrage til nordjysk turismegenoprejsning efter coronakrisens indtog.
Fakta om Fælles Vækst
- Projektet Fælles Vækst i Nordjylland blev iværksat af Business Region North Denmark (BRN) og en række af de største nordjyske turismevirksomheder i 2018. Det er Danmarks største marketingssamarbejde inden for turisme og går på tværs af de 11 nordjyske kommuner.
- Fælles Vækst skal i perioden 2019-2021 står for en fælles nordjysk markedsføringskampagne og tiltrække nye gæster til de nordjyske destinationer og brandet “VisitNordjylland” er beholdt til dette formål.
- VisitNordjylland har frem til 2020 været fælles nordjysk operatør på fælles nordjysk turismemarkedsføring og Fælles Vækst. I forbindelse med erhvervsfremmereformen har BRN i 2020 overført operatørrollen til Destination Nordvestkysten, som viderefører initiativet i samarbejde mellem alle nordjyske kommuner og destinationer.
- Partnerskabet består foruden de 11 nordjyske kommuner af: BRN, Fårup Sommerland, Aalborg Zoo, Nordsøen Oceanarium, Skallerup Seaside Resort, Sol & Strand, Feriepartner, NT, Sparekassen Vendsyssel, Nordjyske Bank, VisitDenmark, Color Line, Stena Line, Fjord Line. Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har også givet tilskud til indsatsen.
- Projektet løber frem til ultimo 2021.
Videoen ovenfor er ikke et led i den nævnte kampagne, men er produceret for Hirtshals Handel & Erhverv.