Der skal gøres en massiv indsats for at tiltrække udenlandske turister til Nordjylland, når de danske grænsebomme igen åbnes. Derfor har de 11 nordjyske kommuner gennem initiativet Fælles Vækst, der er et fælles marketingssamarbejde inden for turisme på tværs Nordjylland, afsat knap 43 millioner kroner til profilering af landsdelen som det perfekte feriemål for udenlandske turister.
– Vi får en unik mulighed i Nordjylland for at sætte vores aftryk internationalt med historisk mange midler til branding, når grænserne igen åbnes. Forudsætningen for at profilere Nordjylland som brand har aldrig været bedre, og vi forventer at skabe resultater, der kan mærkes, når planerne får lov til at rulle. Inden COVID-19 herskede, lå turismevæksten i Nordjylland markant over landsgennemsnittet. Den bølge skal vi tilbage på, og den gode fortælling om Nordjylland som feriemål skal genetableres på vores nærmarkeder, siger Pernille Høll, marketingchef for Projektet Fælles Vækst.
Nordjylland er den landsdel i Danmark, hvor turisme betyder relativt mest med et samlet turismeforbrug på 17 mia. kr. og 21.000 jobs. Det betyder, at Nordjylland også er mere påvirket af den aktuelle nedlukning og manglen på turister sammenlignet med resten af landet. Derfor glæder det bestyrelsesformand i Business Region North Denmark (BRN) og borgmester i Jammerbugt Kommune, Mogens Christen Gade, at der nu tages sigte til den hidtil største imagekampagne i regionen.
– I 2020 blev turismebranchen som alle andre ramt af Covid-19. Vi besluttede i BRN og i kommunerne at holde hånden under initiativet Fælles Vækst, så vi i fællesskab kunne sikre en markant markedsføring trods alt. Derfor er det også glædeligt at kunne konstatere, at Nordjylland samlet set også i 2020 havde en markant markedsandel af gæster fra Danmark og nærmarkederne – et momentum vi skal fastholde, lyder det fra Mogens Christen Gade.
Nordjylland klarede sig bedre end resten af landet i 2020
Projektet Fælles Vækst blev igangsat i 2018, fordi turismen i Nordjylland haltede efter resten af landet. Derfor tog Business Region North Denmark samt de største nordjyske turismevirksomheder initiativ til at styrke nordjysk turisme via en markant forøgelse af markedsføringsindsatsen særligt overfor udlandet, og allerede i 2019 steg væksten i overnatningstallene til 5,6 procent, mens landsgennemsnittet lå på 4,1 procent.
– Udgangspunktet for initiativet i 2018 var, at turismeovernatninger og omsætningen var vigende i Nordjylland, og vi haltede bagefter udviklingen i andre dele af landet. Dette satte vi os for at gøre op med på tværs af Nordjylland og aktørerne. Heldigvis kunne vi allerede i 2019 se resultaterne, og for første gang i årevis havde Nordjylland en vækst over landsgennemsnittet, siger Mogens Christen Gade.
På trods af coronapandemien klarede Nordjylland sig også bedre i 2020 sammenlignet med resten af landet. Her faldt overnatningstallene ”kun” med syv procent, mens Danmark generelt set måtte konstatere en tilbagegang på 21 procent. Det gjorde Nordjylland til et af de mest velbesøgte områder i Danmark sammenlignet med landets øvrige regioner, og udviklingen lader til at fortsætte i 2021.
Mange danske turister er ikke nok
Hos Sol og Strand ved Blokhus, en af Danmarks største udlejere af feriehuse, oplever man en stigende efterspørgsel fra danske gæster. Antallet af danske bookinger i højsæsonugerne 27-33 er hele 123 procent højere end samme tidspunkt sidste år, fortæller Per Dam, administrerende direktør i Sol og Strand.
– Vi er utroligt glade for den vækst, som vi oplever fra danskere lige nu. Mange danskere oplevede sidste år, at det var dejligt at holde ferie i Danmark, og de har lyst til at komme igen og opleve mere. Men danskernes bookinger er primært centreret omkring de danske skoleferier, og derfor mangler vi stadig de udenlandske gæster, forklarer Per Dam.
Han glæder sig derfor over, at et historisk højt marketingbudget målrettes de særligt prioriterede turismemarkeder i Tyskland, Norge, Holland og Sverige. Parallelt med de internationale kampagner gennemføres en national kampagne med fokus på at minde danskerne om de nordjyske destinationer som feriemål. Forventningen er, at investeringen kaster arbejdspladser og omsætning af sig.
– De udenlandske gæster – og særligt tyskere, nordmænd, hollændere og svenskere – giver normalt mange bookinger også uden for danskernes ferieuger, og jo længere tid, der går før de igen kan komme over grænserne, jo mere vil de mangle i kystturismen. Så selv om der er rigtig god grund til at juble over de mange danske bookinger, så ved vi godt, at det ikke er nok til at sikre en god sæson 2021. Vi er simpelthen ikke nok danskere med nok ferie til at opveje de manglende udenlandske gæster målt over sæsonen, uddyber Per Dam.
Normalt udgør udlændinge 75 procent af gæsterne i danske sommerhuse – og selv om der i 2020 var fem måneder med lukkede grænser, så udgjorde de udenlandske turister alligevel 60 procent af gæsterne hos Sol og Strand.
– Derfor er det utroligt glædeligt, at det er lykkedes at stable så mange penge sammen til markedsføring af Nordjylland på de udenlandske markeder, så de er klar til at booke, så snart der er tegn på, at grænserne igen åbner på forsvarlig vis. Dén øgede indsats vil helt sikkert hjælpe os alle sammen og sikre, at Nordjylland er top of mind, når mange allerede i slutningen af 2021 overvejer, hvor ferien i 2022 skal gå hen, slutter Per Dam.
- Projektet Fælles Vækst i Nordjylland blev iværksat af Business Region North Denmark (BRN) og en række af de største nordjyske turismevirksomheder i 2018. Det er Danmarks største marketingssamarbejde inden for turisme og går på tværs af de 11 nordjyske kommuner.
- Fælles Vækst skal i perioden 2019-2021 står for en fælles nordjysk markedsføringskampagne og tiltrække nye gæster til de nordjyske destinationer.
- VisitNordjylland har frem til 2020 været fælles nordjysk operatør på fælles nordjysk turismemarkedsføring og Fælles Vækst. I forbindelse med erhvervsfremmereformen har BRN i 2020 overført operatørrollen til Destination Nordvestkysten, som viderefører initiativet i samarbejde mellem alle nordjyske kommuner og destinationer.
- I 2019 var væksten i overnatningstallene i Nordjylland på 5,6 procent, mens landsgennemsnit lå på 4,1 procent.
- I 2020 har Nordjylland samlet set klaret sig bedre igennem året med et fald på blot -7 procent, hvorimod Danmark generelt set gik tilbage med -21 procent.
- Partnerskabet består foruden de 11 nordjyske kommuner af: BRN, Fårup Sommerland, Aalborg Zoo, Nordsøen Oceanarium, Skallerup Seaside Resort, Sol & Strand, Feriepartner, NT, Sparekassen Vendsyssel, Nordjyske Bank, VisitDenmark, Color Line, Stena Line, Fjord Line. Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har også givet tilskud til indsatsen.
- Projektet løber frem til ultimo 2021. I forhold til de kommende år er det de nyetablerede nordjyske destinationsselskaber, der afklarer interessen for fælles markedsføringsinitiativer.