Øget salg til detailkæder har givet Hirtshals-baserede Seafood Danmark rekordstort resultat. Det viser det seneste regnskab for 2020, skriver FiskeriTidende.
Coronakrisen har det seneste år øget salget af fisk og fiskeprodukter hos detailkæderne betragteligt. Og det kan mærkes hos Seafood Danmark.
Salget til detail udgør omkring halvdelen af omsætningen i Seafood Danmark. Det har ført til et rekordhøjt resultat på 60,1 mio. kr., hvilket er 12 mio. kr. højere end i 2019, skriver netmediet Fødevarewatch.
– Når detailsektoren i hele verden kommer igennem året i noget, der minder om indeks 120-140, så får vi også et godt år. Dertil kommer, at vi har reduceret vores omkostninger, investeret i robotløsninger og gået mere ind i forarbejdede produkter, hvor der er en anden avance, end der er i de rene råvarer, siger direktør Kaj Schlie.
Værdiskabelse
Seafood Danmark har siden oprettelsen i sommeren 2016 fungeret som moderkoncern for fiskeselskaber som Brdr. Schlie Fiskeeksport, Scan Fish, Lerøy Schlie og P. Taabbel og Thorfisk.
Fra starten har ideen været værdiskabelse, og det er blandt årsagerne til, at selskabet er gået ind i produktionen af forarbejdede produkter, og at der investeres i ny teknologi.
– Det kan godt være, at vi har en timeløn, som er fire gange højere end i Polen, men vi har mange nye løsninger på vej i produktionerne. Vi har 450-500 ansatte, som kører langt større mængder igennem, end de gjorde tidligere, og der vil fortsat komme mere til, siger Kaj Schlie, der i det seneste år har investeret omkring 25 mio. kr. i ny teknologi.
Kilde: FiskeriTidende.