Et helt nyt projekt: DNA på FORKANT, giver helt nye laboratoriemuligheder nord for fjorden på Hjørring Gymnasium/STX og HF. Man kan nu arbejde med eDNA (environmentalDNA/miljøDNA) og lave qPCR (kvantitativ PCR) og real time PCR på Hjørring Gymnasium!
Hjørring Gymnasium er nemlig blevet udvalgt blandt mange ansøgere til at være et af projektets satellitlaboratorie. Projektet DNA på FORKANT er finansieret af Novo Nordisk Fonden og er et samarbejde mellem Statens Naturhistoriske Museum på Københavns Universitets og Foreningen af Danske Biologer (FaDB).
DNA på FORKANT er et citizen science- og undervisningsprojekt, der bygger videre på undervisningsforløbet DNA og liv på Statens Naturhistoriske Museum, hvor lokale ”kopier” af museets undervisningslaboratorium etableres to steder i landet. Med det treårige projekt DNA på FORKANT skal de etablerede satellitlaboratorier fungere som center for de omkringliggende uddannelsesinstitutioner, der kan benytte faciliteterne til at arbejde med eDNA og realtime-PCR til undersøgelse af biodiversitet i vand.
Det betyder, at langt flere af landets gymnasieelever får mulighed for at blive involveret i den forskning, som finder sted på Statens Naturhistoriske Museum og Københavns Universitet. DNA på FORKANT rækker ud til skoler, der geografisk ligger i kanten af landet og projektet vil udføre fremtidens forskning med nutidens gymnasieelever.
I DNA på FORKANT får hvert enkelt gymnasium, der deltager, i høj grad ejerskab over flere elementer i forskningsprocessen, da de inddrages i både udvælgelsen af arter og lokaliteter for analyserne. Projektet udvikler, afprøver og tilpasser en version af det nuværende DNA & liv-forløb, som lærerne på satellitlaboratorierne i Hjørring og Herning selv kan afvikle med deres elever.
Materialer, understøttende information og opkvalificerende kurser skal klæde lærerne på til selv at gennemføre laboratorie- og undervisningsforløbet med deres klasse. Derudover bliver der mulighed for at deltage i feltarbejde og analyse af data og resultater gennem en online database.
– eDNA-metoden er en fantastisk måde at gøre naturovervågning tilgængelig for befolkningen og få langt flere involverede i at holde øje med biodiversiteten og naturens tilstand lokalt, siger vicemuseumschef og leder for citizen science, Anders P. Tøttrup, – Med elever og læreres hjælp kan vi undersøge udbredelsen af vidt forskellige emner som toksiske alger, invasive krebse- eller fiskearter, havpattedyr og sygdomsfremkaldende mikroorganismer.”
I 2022 blev Hjørring Gymnasium udvalgt som satellitlaboratorium sammen med Herning Gymnasium, og derfor kunne vi d. 1. december indvie vores splinternye eDNA-laboratorium. Her slog vi dørene op for 20 veloplagte biologi- og bioteklærere, der var gennem et kursus og afprøvede laboratoriet, så de på sigt kan have deres egne klasser med i eDNA-laboratoriet. Brian Randeriis og Christian Rix fra FaDB afholdt kurset med stor succes.
Fremadrettet vil Hjørring Gymnasium og DNA på FORKANT invitere elever og lærere til at arbejde med arter, lokaliteter og forskningsspørgsmål, som har interesse for forskere på Statens Naturhistoriske Museum og Københavns Universitet. Resultaterne skal give ny information om de enkelte arter, samspillet imellem dem, og sammenhængene med klimaforandringer, næringsudledning, fiskeri og andre menneskelige påvirkninger. Over de næste tre år vil mere end 8.000 elever blive involveret i prøveindsamling, laboratoriearbejde og dataanalyse. Prøverne bliver indsamlet i hele landet, men de, der er indsamlet i region Nordjylland, skal som udgangspunkt analyseres i eDNA-laboratoriet på Hjørring Gymnasium.
Bestyrelsen i FaDB meget forventningsfulde til det nye projekt:
– Det er fedt, endelig at få ansøgningen igennem og invitere alle foreningens medlemmer med i projektet. Gymnasierne får mulighed for at deltage i undervisningsudvikling, blive en del af en forskningsproces og arbejde på tværs af landet med indsamling og analyse af miljøDNA-prøver. Som forening ser vi en stor synergi i at målrette lærerkurser, der klæder underviserne på til at arbejde med real time PCR-analyser samtidig med, at vi inden for projektet kan nå ud til endnu flere skoler, lærere og elever, udtaler bestyrelsen af FaDB.
Tovholder for projektet på Hjørring Gymnasium/STX og HF, Daniel Geneser Woo Shing Hai, udtaler:
– Jeg er meget stolt over, at lige netop vores gymnasium er blevet udvalgt. Jeg glæder mig især til at vise real time PCR-teknikken og dens muligheder for eleverne på vores eget gymnasium, men også til at udbrede denne viden til alle interesserede og relevante elever og lærere i hele regionen omkring os. De næste to et halvt år vil der være mulighed for at komme gratis i vores eDNA-laboratorium, så skynd jer at komme herop! Efterfølgende håber vi selvfølgelig, at Novo Nordisk Fonden vil forlænge deres bevilling, så vi kan fortsætte det gode arbejde, uden at det skal koste de omkringliggende ungdomsuddannelser noget ud over transporten.
Rektor Elsebeth Gabel Austin glæder sig også over at være værtsskole for eDNA-laboratoriet:
– Ikke bare for Hjørring Gymnasium, men for hele Nordjylland vil projektet få stor betydning, og vi er stolte over at have fået lov til at lægge hus til. Nu kan de nordjyske gymnasieelever få faglig erfaring, som de ellers kun kunne læse om eller være nødt til at rejse langt for at se. eDNA-laboratoriet er en unik mulighed for at komme tæt på højaktuel forskning og prøve kræfter med udstyr i topklasse.
Thank you very much for sharing. Your article was very helpful for me to build a paper on gate.io. After reading your article, I think the idea is very good and the creative techniques are also very innovative. However, I have some different opinions, and I will continue to follow your reply.