To billedkunstnere og en glasmager er gået sammen om et udstillingsprojekt: ”Ocean by the sea”.
Hver især – på hver deres måde – arbejder de ofte med havet som omdrejningspunkt – enten direkte med marine motiver, eller hvad der vokser i og ved havet, eller indirekte, hvor værker har mindelser fra den oceaniske verden.
Den kunst, der skabes ud fra havet og dets omgivelser, er samlet i en udstilling, der vises på Hirtshals Fyr i perioden lørdag den 22. maj-søndag den 30. maj.
Det bliver under lidt specielle omstændigheder, da der skal tages hensyn til diverse korona-restriktioner.
Der er således ikke fernisering på denne udstilling, og når der hver dag er åbent fra kl. 13 – 17 kræves der koronapas for at får adgang.
To af kunstnerne – begge billedkunstnere – har tidligere udstillet på fyret. Med sig har de nu en glaskunstner, der i øvrigt er ganske materialeeksperimenterende.
Helle Baslund maler både den vilde og den domesticerede verden, som hun ser den. Hun formidler med en rå og poetisk tilgang observationer fra både fremmed og ukendt terræn, fra rejsen og fra sin hjemegns fortrolige vækster og landskaber i olie og akvarel, mest og oftest langs havet.
Helle Baslund har desuden i en årrække beskæftiget sig med og indsamlet tang og tare fra danske, norske og irske kyster. Undervist i brugen af tang til madlavning, og undersøgt hvad det ellers kan bruges til i kunsthåndværk-sammenhæng m.m.
Jens Bohr arbejder som grafiker med træsnit og litografi, et gennemgående tema er fugle, et eller andet sted i værkerne, mere eller mindre iøjnefaldende. Umiddelbart letopfattelige figurative billeder, og dog i et eget genkendeligt sprog. Glæden ved kystlivet – sejladser og skibe er temaer, der går igen.
Jens Bohr har i en længere årrække været kaptajn på ”Rylen” (Johannes Larsen Museets skib, der blev brugt af Acton Friis og Johannes Larsen, da de rejste rundt til de danske øer i 1920’erne). I den forbindelse har han bl.a. kurateret flere udstillinger med kunstnere og videnskabsfolk, der har beskrevet øer og kyster i en nutidig kontekst.
Karen Lise Krabbe arbejder med det utilfældige tilfælde i sine materialeeksperimenter og -undersøgelser med både organiske og uorganiske materialer. Teknikkerne er nyudviklede med udgangspunkt i gamle glashåndværkstraditioner, fx pâte-de-verre. I materialernes mummel og kaos opstår værker, der er en slags supernatur, som meget vel kunne være dukket op af ursuppen.
Karen Lise Krabbe har desuden studeret og arbejdet med tang og fiskeskind, som materiale. I den forbindelse har hun medvirket i flere udgivelser om tangs biologi og artsbestemmelse.