Når kritikere har påpeget, at det ikke burde være umuligt at udvide havnen ud i Natura 2000, kan ledelsen hos Hirtshals Havn nu ifølge byrådsmedlem Claus Mørkbak Højrup (V) henvise til et paragraf 20 svar fra miljøminister Lea Wermelin (S):
“Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1600 (MOF alm. del) stillet 20. august 2021 efter ønske fra Mona Juul (KF).
Spørgsmål nr. 1600
”Hvordan vil processen være, og hvor lang tid vil sagsbehandlingen typisk vare, hvis eksempelvis Hjørring kommune i forbindelse med en havneudvidelse af Hirtshals Havn ønsker at flytte 0,2 promille af det ud for havnen liggende Natura 2000 område?”
Svar
En ændring af et Natura 2000-område vil ikke nødvendigvis ændre på et eventuelt krav om en habitatkonsekvensvurdering, da en sådan vurdering både vedrører påvirkninger inde i og ind i Natura 2000-områder.
En ændring af et Natura 2000-område er et nationalt anliggende, men det skal godkendes af EUKommissionen og opfylde kravene til ændring.
Ifølge EU-Kommissionen kan Natura 2000-områder kun ændres, hvis der foreligger et af følgende tilfælde: 1) en dokumenteret oprindelig videnskabelig fejl, 2) en naturlig udvikling, som ikke er menneskeskabt, og som ikke kan undgås, eller 3) som en konsekvens af anvendelse af fravigelsesmuligheden i habitatdirektivets artikel 6, stk. 4.
Anvendelse af fravigelsesmuligheden i artikel 6, stk. 4, kræver, at der er foretaget en fyldestgørende habitatkonsekvensvurdering (bestående af en væsentlighedsvurdering og evt. en konsekvensvurdering) efter artikel 6, stk. 3, og at skade trods afværgeforanstaltninger ikke kan undgås.
En fravigelse forudsætter, at der foreligger bydende nødvendige hensyn til væsentlige samfundsinteresser, at der ikke er nogen alternativ løsning, og at der træffes alle nødvendige kompensationsforanstaltninger.
Bestemmelserne i habitatdirektivets artikel 6, stk. 3, og stk. 4, om habitatkonsekvensvurdering og fravigelsesmulighed er sektorimplementeret. Det vil sige, at det afhænger af lovgrundlaget for tilladelsen i den konkrete sag, hvilke regler der finder anvendelse, og dermed også hvilke procesregler der gælder.
På miljøministeriets ressortområde gælder bl.a. den generelle habitatbekendtgørelse, jf. bekendtgørelse nr. 1595 af 6. december 2018 om udpegning og administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter, der knytter sig til en række materielle regler på natur- og miljøområdet. Det følger af habitatbekendtgørelsen, at beslutning om fravigelse træffes af den myndighed, som er tillagt kompetence til at træffe afgørelse efter de almindelige regler i den lovgivning, der regulerer det pågældende område, og at der, før der træffes afgørelse, der kan indebære, at beskyttelsen fraviges, af den pågældende myndighed skal indhentes en udtalelse fra miljøministeren.
Afhængig af, om der er tale om prioriterede naturtyper eller dyre- eller plantearter, skal miljøministeren underrette eller indhente en udtalelse fra EU-Kommissionen i fravigelsessager.
Der har kun været et meget begrænset antal fravigelsessager på Miljøministeriets område, så det er vanskeligt at angive en typisk sagsbehandlingstid, da det afhænger af, hvor kompliceret sagen er, hvor godt oplyst den er, og om betingelserne for fravigelse er opfyldt. Hvis sagen er fuldt oplyst, og betingelserne for fravigelse er opfyldt, er Miljøministeriets sagsbehandlingstid begrænset. EUKommissionen har ikke nogen fast sagsbehandlingstid.
Reglerne for fravigelse på en del af natur- og miljøområdet er nærmere beskrevet i habitatvejledningen, jf. vejledning til bekendtgørelse nr. 1595 af 6. december 2018 om udpegning og administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter, der ligger på: Retsinformation”
Hvorvidt det svar reelt fejer kritikken af bordet og lukker debatten om Natura2000 og Hirtshals Havn Version 2.0, kan kun tiden vise, når konferencen er overstået på Nordsøen Forskerpark.
Link til tidligere artikel
Det står i artiklen.
👍 Claus , beklager jeg ikke var vågen nok