Af Peter Ernst Sundbæk
Byrådskandidat for Socialdemokratiet
Hjørring Kommune
For et par uger siden sad jeg med en medarbejder fra hjemmeplejen i Hjørring. Hun fortalte, at hun havde brugt 35 minutter på at registrere en tur hos en borger, som kun tog 20.
“Jeg vil egentlig bare gøre mit arbejde – ikke bruge halvdelen af dagen på at dokumentere, at jeg gør det,” sagde hun.
Den historie er ikke enestående. Den findes i skolen, på plejehjemmet, i jobcentret og på kontorerne. Vi har efterhånden skabt et system, hvor tillid skal dokumenteres, og hvor tiden til borgerne forsvinder i krydser, felter og skemaer.
Velfærd handler om tillid – ikke tjeklister
Selvfølgelig skal der være orden i sagerne. Vi skal kunne vise, at pengene bliver brugt rigtigt, og at kvaliteten er i orden. Men vi skal passe på, at vi ikke måler os ihjel.
Det er ikke papir, der gør plejen god, det er mennesker. Og det er ikke rapporter, der får børn til at trives, det er pædagoger, der har tid til at være nærværende.
Derfor skal vi som politikere turde tage ansvar for at rydde op i reglerne og dokumentationskravene. Vi skal turde sige: Mere faglighed – mindre bureaukrati.
Frisættelse skal følges af ansvar
Regeringen og KL taler om frisættelse af kommuner.
Det lyder rigtigt, men det kræver, at vi også som lokalpolitikere følger det op med ledelse og retning.
I Hjørring skal vi bruge frisættelsen til at frigøre medarbejdernes faglighed. Når vi fjerner unødvendige lag af kontrol, skal det ske med en forventning om, at tilliden bæres af ansvar.
Det betyder, at vi som politikere må have modet til at stå på mål for, at tingene ikke altid bliver gjort ens, men at de bliver gjort ordentligt.
Fra mistillid til mening
Jeg tror på, at hvis vi vil have mere velfærd for pengene, skal vi give medarbejderne tid, frihed og retning. De kender borgerne. De ved, hvor skoen trykker.
Hvis vi i stedet for at kontrollere begynder at lytte, vil vi opdage, at løsningerne ofte findes lige foran os, hos dem, der står midt i hverdagen.
Hjørring Kommune har mange dygtige medarbejdere. Vores opgave som politikere er at fjerne barrierer, ikke at bygge nye. Mindre bureaukrati betyder ikke mindre styring. Det betyder, at vi styrer med tillid – ikke med mistillid. Og det er sådan, vi får mere tid til det, det hele handler om: borgerne.


