Fra 1. januar 2027 bliver det Region Nordjylland, der får ansvaret for driften af de kommende sundheds- og omsorgspladser i Hjørring Kommune.
Det står klart, efter at regionen og Hjørring Kommune sammen med Brønderslev og Frederikshavn har indgået de såkaldte delingsaftaler som led i implementeringen af sundhedsreformen.
Aftalerne fastlægger de konkrete rammer for den opgaveflytning, der finder sted ved årsskiftet, hvor ansvaret for sundheds- og omsorgspladserne overgår fra kommunerne til regionen.
I Hjørring Kommune bliver de regionale sundheds- og omsorgspladser placeret på Lynggården i Hirtshals og Soldalhus i Sindal. Region Nordjylland kommer til at leje lokalerne af Hjørring Kommune, mens begge parter samtidig tilkendegiver, at de på længere sigt ønsker at samle pladserne på én matrikel.
Sundheds- og omsorgspladserne er målrettet borgere, der er for syge eller svækkede til at opholde sig i eget hjem, men som ikke har behov for en egentlig indlæggelse på sygehus. Der er i alt planlagt 84 pladser i Sundhedsråd Vendsyssels område fordelt mellem kommunerne.
Delingsaftalerne beskriver også, hvilke medarbejdere, bygninger og øvrige ressourcer der overdrages fra kommunerne til Region Nordjylland. De berørte medarbejdere vil pr. 1. januar 2027 skifte ansættelse fra kommunen til regionen og vil i den kommende tid modtage nærmere information om overgangen.
Formand for Sundhedsråd Vendsyssel, Mogens Gade (V), betegner aftalerne som en vigtig milepæl i udviklingen af det nære sundhedsvæsen.
– Med delingsaftalerne tager vi et vigtigt skridt ind i fremtidens sundhedsvæsen. Vi styrker ikke bare samarbejdet med kommunerne, men sætter en fælles retning for, hvordan vi udvikler det nære sundhedstilbud til borgerne i Vendsyssel. Sundhedsreformen betyder store forandringer, og fra nytår bliver det meget konkret, når Region Nordjylland overtager ansvaret for de nye sundheds- og omsorgspladser, siger Mogens Gade.
Han fremhæver samtidig den konstruktive dialog med kommunerne og den positive indstilling blandt de medarbejdere, der overgår til regional ansættelse.
Delingsaftalerne følger de horisontale samarbejdsaftaler mellem Region Nordjylland og kommunerne, som tidligere på året blev indgået som led i gennemførelsen af sundhedsreformen.
Med de nye aftaler er de konkrete rammer nu på plads for samarbejdet fra årsskiftet.


