• Annoncering
  • Kontakt
  • Retningslinjer
Prøv vores mørke tema
NordsøPosten.dk

Topbanner

  • Nyheder
  • Kultur
  • Sport
  • Erhverv
  • Politik
  • Fritid
  • Debat
  • Børn & Unge
  • 112
  • Navne
  • Sponsorartikler
    • Arkiverede sponsorartikler
Intet resultat
Se alle resultater
  • Nyheder
  • Kultur
  • Sport
  • Erhverv
  • Politik
  • Fritid
  • Debat
  • Børn & Unge
  • 112
  • Navne
  • Sponsorartikler
    • Arkiverede sponsorartikler
Intet resultat
Se alle resultater
NordsøPosten.dk
Intet resultat
Se alle resultater

Topbanner

Rekordmange dyr fik hjælp i 2020

Antallet af opkald til Dyrenes Beskyttelses Vagtcentral 1812 slog i 2020 endnu engang rekord. Telefonen ringede hele 134.762 gange, hvilket tydeligt viser, at danskerne bekymrer sig om dyrenes ve og vel.

af NordsøPosten
28. januar 2021
i Fritid
Foto: Pixabay.

Foto: Pixabay.

Langbanner Top

Dyrenes Beskyttelse er der for alle dyr, og det kunne i 2020 i den grad mærkes. Telefonen i Dyrenes Beskyttelses Vagtcentral 1812 glødede og hele 134.762 gange ringede den med bekymrede borgere i den anden ende af røret.

Det resulterede i knap 81.300 sager om dyr i nød, hvilket er flere sager på et enkelt år, end nogensinde før. Antallet af sager er steget med 3,56% pct. i 2020, sammenlignet med 2019. Ud af disse opkald blev 24.776 sager sendt ud og løst af vores frivillige beredskab.

– Når vi år efter år oplever, at antallet af henvendelser til Vagtcentralen 1812 stiger, så er det fordi befolkningen har fået et øget kendskab til vagtcentralen. Vi oplever dog også, at danskerne rigtig gerne vil hjælpe når de ser et dyr i nød, og derfor er de glade for at kunne ringe til 1812, fortæller Yvonne Johansen, Dyreværnschef i Dyrenes Beskyttelse.

Opkaldene omhandler alt fra påkørsler af hjorte, over efterladte katte, til mistanke om hvalpefabrikker og landbrugsdyr i nød, samt alt midt imellem.

– 2020 har dog været et lidt anderledes år for foreningen, da Covid-19 har betydet en ændring i hvilke typer af sager, vi har modtaget opkald om og især hvornår, fortæller Yvonne Johansen.

Mange folk i naturen giver mange opkald til 1812

Over 64 pct af henvendelserne til Dyrenes Beskyttelses Vagtcentral omhandler faunadyr. Højsæsonen ligger normalt i sommermånederne, fordi flere bevæger sig ud i naturen på denne tid af året og dermed opdager dyr i nød.

I 2020 kom der allerede i marts, i forbindelse med corona-nedlukningen, flere opkald på vilde dyr i naturen end normalt. Dette er formentlig sket i forbindelse med, at rigtig mange mennesker benyttede nedlukningen og det dejlige vejr til at bevæge sig ud i naturen.

Antallet af opkald til Dyrenes Beskyttelses Vagtcentral 1812 slog i 2020 endnu engang rekord. Telefonen ringede hele 134.762 gange, hvilket tydeligt viser, at danskerne bekymrer sig om dyrenes ve og vel. Her ses en af Dyrenes Beskyttelses Dyreredningsbiler, hvor en dyreredder viser en due, som der er ringet til 1812 omkring. Foto: Dyrenes Beskyttelse.

Men hvor højsæsonen plejer at ebbe ud i august, var det igen ikke tilfældet i 2020. Højsæson har for andet år i træk udvidet sig helt frem til november, hvilket har gjort det nødvendigt at styrke bemandingen markant.

– De mange opkald har lagt ekstra pres på både Vagtcentralen og hele foreningens uundværlige beredskab i form af internater, vildtplejestationer samt frivillige kredsformænd og dyrereddere. Alle har heldigvis været helt fantastiske til endnu engang at håndtere et rekordstort antal sager, understreger Yvonne Johansen.

Fald i dyreværnssager

Antallet af dyreværnssager er faldet drastisk med 16,6 % fra 2019 til 2020. Grunden til dette kan muligvis til dels tilskrives Coronakrisen, hvor folk i langt mindre grad besøger hinanden, og dermed ikke opdager bekymrende forhold og vanrøgt rettidigt.

Hvor folk i 2020 kom mere i naturen, kom de mindre i hinandens hjem. Det største fald i sager ses ved henvendelser om hunde. Her er sagerne faldet med hele 20,7 % i 2020 sammenlignet med 2019.

Tags: Dyrenes Beskyttelse
DelTweetSend

Langbanner

Tilmeld
Giv besked ved
0 Kommentarer
Inline meninger
Se alle kommentarer

Stort sidebanner


Lille sidebanner

NordsøPosten.dk

NordsøPosten.dk er ejet af Niels Skipper under virksomheden Skipper & Skipper.

Målet med netmediet er at præsentere lokale nyheder med kvalitet og hurtighed.

CVR-nr. 41271825

Følg os

Annoncering

Kontakt Niels Skipper for priser angående annoncering.

Du kan bruge e-mail adressen nedenunder eller benytte vores kontaktformular ved at klikke her.

Niels Skipper

Mobil: 28 74 27 48
E-mail: niels@nordsoeposten.dk

Kategorier

  • 112
  • Børn & Unge
  • Debat
  • Erhverv
  • Fritid
  • Kultur
  • Navne
  • Nyheder
  • Politik
  • Sponsorartikler
  • Sport

Lavet af Høj Data.

  • Nyheder
  • Kultur
  • Sport
  • Erhverv
  • Politik
  • Fritid
  • Debat
  • Børn & Unge
  • 112
  • Navne
  • Sponsorartikler
  • Arkiverede sponsorartikler
  • Arkiv

Lavet af Høj Data.

Du er ved at sende email til

Flyt kommentar