• Annoncering
  • Kontakt
  • Retningslinjer
  • Privatlivspolitik
Prøv vores mørke tema
NordsøPosten.dk
  • Nyheder
  • Kultur
    • Kultur i Hirtshals
    • Kultur i Hjørring
    • Kultur i Løkken/Vrå
    • Kultur i Sindal
  • Sport
    • Sport i Hirtshals
    • Sport i Hjørring
    • Sport i Løkken/Vrå
    • Sport i Sindal
  • Erhverv
    • Erhverv i Hirtshals
    • Erhverv i Hjørring
    • Erhverv i Løkken/Vrå
    • Erhverv i Sindal
  • Politik
    • Politik i Hirtshals
    • Politik i Hjørring
    • Politik i Løkken/Vrå
    • Politik i Sindal
  • Fritid
    • Fritid i Hirtshals
    • Fritid i Hjørring
    • Fritid i Løkken/Vrå
    • Fritid i Sindal
  • Debat
    • Debat i Hirtshals
    • Debat i Hjørring
    • Debat i Løkken/Vrå
    • Debat i Sindal
  • Børn & Unge
    • Børn & Unge i Hirtshals
    • Børn & Unge i Hjørring
    • Børn & Unge i Løkken/Vrå
    • Børn & Unge i Sindal
  • 112
    • 112 i Hirtshals
    • 112 i Hjørring
    • 112 i Løkken/Vrå
    • 112 i Sindal
  • Navne
    • Navne i Hirtshals
    • Navne i Hjørring
    • Navne i Løkken/Vrå
    • Navne i Sindal
  • Sponsorartikler
    • Arkiverede sponsorartikler
Intet resultat
Se alle resultater
  • Nyheder
  • Kultur
    • Kultur i Hirtshals
    • Kultur i Hjørring
    • Kultur i Løkken/Vrå
    • Kultur i Sindal
  • Sport
    • Sport i Hirtshals
    • Sport i Hjørring
    • Sport i Løkken/Vrå
    • Sport i Sindal
  • Erhverv
    • Erhverv i Hirtshals
    • Erhverv i Hjørring
    • Erhverv i Løkken/Vrå
    • Erhverv i Sindal
  • Politik
    • Politik i Hirtshals
    • Politik i Hjørring
    • Politik i Løkken/Vrå
    • Politik i Sindal
  • Fritid
    • Fritid i Hirtshals
    • Fritid i Hjørring
    • Fritid i Løkken/Vrå
    • Fritid i Sindal
  • Debat
    • Debat i Hirtshals
    • Debat i Hjørring
    • Debat i Løkken/Vrå
    • Debat i Sindal
  • Børn & Unge
    • Børn & Unge i Hirtshals
    • Børn & Unge i Hjørring
    • Børn & Unge i Løkken/Vrå
    • Børn & Unge i Sindal
  • 112
    • 112 i Hirtshals
    • 112 i Hjørring
    • 112 i Løkken/Vrå
    • 112 i Sindal
  • Navne
    • Navne i Hirtshals
    • Navne i Hjørring
    • Navne i Løkken/Vrå
    • Navne i Sindal
  • Sponsorartikler
    • Arkiverede sponsorartikler
Intet resultat
Se alle resultater
NordsøPosten.dk
Intet resultat
Se alle resultater

Rektor Elsebeth Austin til årets studenter: ”Sæt jeres ægte selv i spil”  

Hjørring Gymnasium fejrede årets studenter med en flot dimission, hvor rektor Elsebeth Gabel Austin bl.a. opfordrede de unge mennesker til at sætte deres ægte selv i spil og til ikke at stræbe efter at leve op til andres forventningspres. Dimissionen bød også på flotte musikalske indslag og uddeling af legater.

af Niels Skipper
26. juni 2026
i Børn & Unge i Hjørring
Hjørring Gymnasium fejrede fredag d. 26. juni alle årets studenter med en flot dimission for dimittender og familier. Foto: Maria Louise Hamborg.

Hjørring Gymnasium fejrede fredag d. 26. juni alle årets studenter med en flot dimission for dimittender og familier. Foto: Maria Louise Hamborg.

Hjørring Gymnasium afholdt denne fredag dimission for alle studenter i skolens festsal. I år dimitterede 167 stx-elever og 21 hf-elever.

Humøret var højt og smilene store blandt både dimittender og de stolte familiemedlemmer. Skolens dygtige musikelever og lærerbandet sørgede for flotte musikalske indslag, og alle dimissionsgæsterne sang i fællesskab ”Du danske sommer, jeg elsker dig” og ”Jeg vil la’ lyset brænde”. Derudover sang lærere og elever gymnasiets helt egen dimissionssang ”Hvirvlende liv” for studenterne og deres familier.

Fortsæt jeres gode udvikling

Traditionen tro holdt rektor Elsebeth Gabel Austin tale til studenterne.

En af de vigtige pointer i talen var, at dimittenderne i løbet årene på Hjørring Gymnasium har fået et personligt og menneskeligt fundament, som de nu kan bygge videre på, hvad enten de går i gang med at studere efter sommerferien eller holder ét eller flere sabbatår.

Rektor Elsebeth Gabel Austin opfordrede årets studenter til at sætte deres ægte selv i spil. Foto: Maria Louise Hamborg.

Rektor gav også udtryk for, at hun gerne ser, at de unge mennesker sætter deres ægte selv i spil, for netop i samspil med andre udfoldes de som hele mennesker i selvstændige, meningsfyldte liv.

Rektor sagde blandt andet:

”[…] Inden eksamensperioden besøgte jeg jeres klasser, hvor vi blandt andet talte om sabbatår. Langt de fleste af jer skal have sabbatår, nogle helt op til fire – og I forklarede det med, at I nu ønsker en pause, tid til at opleve, tid til at overveje fremtiden. Nogle var bange for at blive fastlåst, og en af jer sagde meget præcist: ”hele ens ungdom har været planlagt!

I har planer for jeres sabbatår, og I har ideer til valget af jeres uddannelse senere. Ældre generationer er så bekymrede, fordi I vælger flere sabbatår. Man er bange for, at I ikke kommer videre hurtigt nok – jeg er slet ikke bekymret! Tværtimod! Det er et sundhedstegn hos jer, at I har mod på at frigøre jer og selv vil planlægge jeres liv, uanset om I har planer om at rejse, arbejde eller begge dele – eller at starte på en uddannelse umiddelbart efter sommerferien. Det er jeres valg, og det er jeres måde at fortsætte den gode udvikling, som I har startet her hos os. I har faktisk alle sammen sat jer nye mål, som er jeres og ikke skal leve op til andres forventningspres.

Uanset hvor og hvem vi er, så oplever vi i dag store forandringer. Verdensordenen er i uorden: ideologier strides, krige raser, klimaet protesterer – og en ny spiller i det hele er kunstig intelligens, som vi endnu ikke har lært at håndtere. Så vi har brug for at stoppe op og spørge: hvad vil vi mennesker med mennesket? Hvad og hvem er vi i denne verden, hvor mennesket på mange måder sættes i spil og også ud af spillet.

[…]

Den amerikanske forfatter Kurt Vonnegut påpeger, at vi udadtil er den, vi foregiver at være, så derfor skal vi være forsigtige med, hvem vi lader som om, vi er – med andre ord den rolle, du spiller – måske hård, arrogant, ligeglad – kan ende med at blive dig, ligesom den modsatte rolle kan, for du vil ofte blive det, du øver dig i at være.

[…]

Weekendavisen har for nyligt beskrevet jer som den generation, der er født under finanskrisen, var teenagere under Corona og nu har et liv præget af kunstig intelligens og global usikkerhed.

Kunstig intelligens får skyld for meget, men vi skal huske, at det bliver et nyttigt værktøj for jer – hvis I lærer at bruge det: bruge det kritisk og ikke som erstatning for menneskeligt samvær og relationer – for at kunne skabe relationer og tænke kritisk og kreativt bliver fremtidens mangelvare. Eksperter siger, at man ikke mister jobbet til kunstig Intelligens, men til et menneske, der kan bruge kunstig intelligens.

[…]

I har fået dannelse og viden med herfra, og tilsammen har det udviklet jer personligt, menneskeligt, og givet jer et fundament at bygge videre på.

Lad ikke nogen stjæle jeres menneskelige egenskaber, for så står I tilbage med Intet.

Lev livet på hele linje, ikke kun i mellemrummene eller på stregerne. Sæt jeres ægte selv i spil, for i samspil med andre udfoldes I som hele mennesker i selvstændige, meningsfyldte liv.

Hermed dimitterer jeg jer studenter fra Hjørring Gymnasium, årgang 2026.”

Glade legatmodtagere

For tre år siden blev et helt nyt legat uddelt ved dimissionen: ”Rektor Elsebeth Gabel Austin og ægtefælle organist Michael Austins rejselegat for dygtige sprogelever”.

Ægteparret indstiftede legatet i anledning af gymnasiets 150-års jubilæum i september 2022, og det uddeles nu hvert år. I år blev det uddelt til Iben Johanne Lindgaard Kristensen fra 3.a og Emilie Johanne Madsen fra 3.b, som begge har ydet en særlig indsats i skolens aktiviteter omhandlende fremmedsprog.

Glade legatmodtager sammen med rektor Elsebeth Gabel Austin. Foto: Maria Louise Hamborg.

Der blev desuden uddelt legater fra ”Retsassessor Atke og hustru Margit Bentsens fond”, som går til støtte af fagligt dygtige elever, der også har bidraget til fællesskabet. Legatet er en arv fra ægteparret, som dimitterede fra Hjørring Gymnasium i 1948. Der blev uddelt fire legatportioner til: Chihab Et-Tayeb fra 2.p, Christian Almar Jensen fra 3.b, Laura Hyldahl-Rishøj fra 3.u og Christian Færch Sick fra 3.y.

Efter dimissionen hyggede studenter og familier sig med kransekage og bobler. De næste dage fortsætter fejringen med studenterkørsel og studentergilder.

 

Tags: DimissionHFHjørring GymnasiumStudenterSTX
DelTweetSend
Tilmeld
Giv besked ved

0 Kommentarer
Inline meninger
Se alle kommentarer

Stort sidebanner


Lille sidebanner

    Annoncering

    Kontakt Niels Skipper for priser angående annoncering.

    Du kan bruge e-mail adressen nedenunder eller benytte vores kontaktformular ved at klikke her.

    Niels Skipper

    Mobil: 28 74 27 48
    E-mail: [email protected]

    • Facebook
    • Annoncering
    • Kontakt
    • Retningslinjer
    • Privatlivspolitik

    © 2025 – Vedligeholdes af Mediehuset Hirtshals.

    • Nyheder
    • Kultur
      • Kultur i Hirtshals
      • Kultur i Hjørring
      • Kultur i Løkken/Vrå
      • Kultur i Sindal
    • Sport
      • Sport i Hirtshals
      • Sport i Hjørring
      • Sport i Løkken/Vrå
      • Sport i Sindal
    • Erhverv
      • Erhverv i Hirtshals
      • Erhverv i Hjørring
      • Erhverv i Løkken/Vrå
      • Erhverv i Sindal
    • Politik
      • Politik i Hirtshals
      • Politik i Hjørring
      • Politik i Løkken/Vrå
      • Politik i Sindal
    • Fritid
      • Fritid i Hirtshals
      • Fritid i Hjørring
      • Fritid i Løkken/Vrå
      • Fritid i Sindal
    • Debat
      • Debat i Hirtshals
      • Debat i Hjørring
      • Debat i Løkken/Vrå
      • Debat i Sindal
    • Børn & Unge
      • Børn & Unge i Hirtshals
      • Børn & Unge i Hjørring
      • Børn & Unge i Løkken/Vrå
      • Børn & Unge i Sindal
    • 112
      • 112 i Hirtshals
      • 112 i Hjørring
      • 112 i Løkken/Vrå
      • 112 i Sindal
    • Navne
      • Navne i Hirtshals
      • Navne i Hjørring
      • Navne i Løkken/Vrå
      • Navne i Sindal
    • Sponsorartikler
      • Arkiverede sponsorartikler

    © 2025 – Vedligeholdes af Mediehuset Hirtshals.