Feriehusbranchen er blevet den store motor i danske turisme. De seneste fire år har leveret branchen rekorder på stribe.
Hvor det ene rekordår afløses af det næste rekordår. Og udlejningen i 2022 allerede ved udgangen af oktober lå over udlejningen i hele 2021, som ellers var bedste sæson nogensinde.
Men succesen handler ikke kun om at have en stærk salgsorganisation. Hele organisationen skal fungere, hvis succesen skal fortsætte over mange år. Og det skal den – også i feriehusbranchen.
Det ved Marianne Koch Fischer alt om. Efter 15 år i HR-funktionen hos MAN i Frederikshavn, hvor man i generationer har bygget motorer til skibe på verdenshavene, har Marianne Koch Fischer nu overtaget HR-funktionen hos Sol og Strand Feriehusudlejning med udgangspunkt i Sol og Strands hovedsæde i Hune.
Og det glæder hun sig til for alvor at komme i gang med – her foran en 2023-sommer, der tegner rigtig lys for feriehusbranchen.
Sommerhusentusiast
-Jeg er selv sommerhus-entusiast. Og jeg er kommet til at bruge mit eget sommerhus så meget som muligt hen over året. Fordi det sommerhus-livet giver så meget. Derfor slog jeg til, da jeg så at Sol og Strand søgte en ny HR-konsulent, fortæller den rutinerede HR-kaptajn.
-Sol og Strand havde vundet mit hjerte i forvejen. Og nu er jeg kommet inden for og set en organisation, der virkelig er dybt professionel og optaget at levere gode oplevelser til både sommerhusejere og feriegæster. En utrolig dynamisk organisation, hvor man arbejder på at blive mere og mere professionel – og lykkes med det. Det bliver umådelig spændende være en del af den udvikling i de kommende år. Jeg glæder mig meget, siger Marianne Koch Fischer.
-Sol og Strand er unikke i feriehusbranchen, fordi de er ejet af en velgørende fond, som deler ud af sit overskud til lokale og velgørende projekter. Man gør faktisk en forskel i de lokalsamfund, hvor man lejer sommerhuse ud. Og støtter andre velgørende og humanitære organisationer. Det synes jeg faktisk gør en forskel for mig.
Feriehusbranchen er spændende
-Jeg skulle ikke væk fra MAN. Det er også en spændende organisation. En meget stærk tysk organisation, der kan meget. Men efter 15 år vidste jeg, at jeg skulle se mig om efter noget andet, hvis jeg ikke skulle blive. Og feriehusbranchen – og Sol og Strand – er noget helt andet.
-Feriehusbranchen er spændende, fordi det er en kompleks konkurrencesituation. Det handler om – som nogen siger – at man skal være dygtig til at danske en tango for tre. Hvor man både skal servicere og sælge til feriegæster fra både Danmark og udlandet. Men hvor man også skal tiltrække sommerhuse – og arbejde med at sælge sig selv og sine kvaliteter over for sommerhusejere over hele landet. Det er faktisk først når man lykkes med at få den tango for tre til at gå op i en højere enhed, at man får den succes, som Sol og Strand er blevet.
-Og for mig tæller det faktisk meget, at Sol og Strand er så fokuserede på at give både feriegæster og sommerhusejere gode oplevelser. Hele året og i hele landet. Det kræver en dygtig organisation. En organisation hvor alle led er klædt på til at løfte deres opgave. Og hjælper hinanden med at komme i mål. Der er Sol og Strand over de seneste år virkelig kommet langt – og ambitionen er at bygge oven på de succeser, der er skabt over de seneste år, siger Marianne Koch Fischer.
Har 1.100 ansatte på 28 bureauer over hele landet
Sol og Strand har 120 fastansatte gennem hele året – og dertil ca. 1000 yderligere på de 28 lokalbureauer over hele landet, når sommerens højsæson går i gang i løbet af juni.
Marianne Koch Fischer overtog HR-funktionen pr. 15. april fra Rikke-Louise Klarskov, der besluttede sig for at afprøve en livsdrøm om at sejle over Atlanterhavet gennem de næste halvandet år.
Marianne Koch Fischer bor i Frederikshavn. Hun har sommerhus i Jerup.