Med den smukke natur som ramme og Dannebrog vejrende i baggrunden fejrede omkring 90 beboere, pårørende, medarbejdere og bestyrelsesmedlemmer tirsdag eftermiddag Sankt Hans på Friplejehjemmet Asbjørn i Tornby.
Efter indledende fællessang med smukke danske sange fra hjemmets eget sanghæfte, bød kokken Emil på dejlige pølser og brød fra grillen på terrassen – alt imens snakken gik livligt i det herlige sommervejr.
Inden bålet blev tændt holdt konstitueret forstander Dorte Bundgaard Olsen båltalen over temaet fællesskab, omsorg, smil og lyse stunder. Højtiden Sankt Hans og bålet symboliserer netop lyset, solens kraft, håbet, livgivende varme og lysets sejr over mørket. Og om at glæde sig over sommeren og de mennesker, som vi deler hverdagen med. I sin tale så Dorte stærkt bevæget og i dyb taknemmelighed tilbage på Friplejehjemmet Asbjørns første år. Nye relationer er opstået, historier er blevet delt og et stærkt fællesskab er vokset frem.
Asbjørns beboere havde sammen lavet bålheksen, og mens hun strøg til Bloksbjerg og resten af bålet stille brændte ned, sang alle stemningsfuldt Midsommervisen til melodien af Lange-Müller. Bagefter blev visen naturligvis også sunget i den moderne udgave med Shu-bi-duas melodi.
Det herlige arrangement afsluttedes med fælles kaffebord på terrassen.
Foto: Niels Chr. Jakobsen og Asbjørn.


