Det er ikke kun erhvervsfiskerne, men også redere med fartøjer til sejlads med lystfiskere, der har det svært med de eksploderende priser på brændstof.
Det har også længe været vanskeligt at finde folk med papirer til sejle fartøjerne, der tager ud med lysfiskere, men i den senste tid er det altså som nævnt især brændstofpriserne, der giver anledning til kvaler.
Mikael Jensen har imidlertid helt fra start haft fokus på det med brændstoføkonomien ombord på katamaranen Seahawk. Desuden bliver katamaranen konstant trimmet optimalt blandt andet også med ekstra ballast. Ligesom tanken sjældent fyldes helt med brændstof, da et af de mange tricks for at spare netop handler om ikke at gøre båden tungere end højst nødvendigt.
Endelig er der farten, som ganske vist er en styrke for den hurtige katamaran, der sagtens klarer mere end de 20 knob, som normalt er servicefart, men 10 procent mere på håndtaget, øger let forbruget af brændstof med 40 procent. Derfor sejles der heller ikke hurtigere end nødvendigt, men altid efter forholdene for at komme rettidigt frem til fiskepladser som Gule Rev.
Mikael Jensen er da også en garvet skibsfører med mange års erfaring på Skagerrak og Nordsøen. Både professionelt som lods og i fritiden som sportsdykker og lystfisker.
Denne tirsdag har skipper været afsted med et dusin lystfiskere ombord. På dækket har han den ligeledes erfarne håndskærer Torben Holm Jensen. Han fileterer fisk skarpere og hurtigere end de fleste.
Lystfiskerne ombord ser som altid glade og tilfredse ud, da Seahawk i det fineste solskinsvejr anløber Hirtshals Havn og lægger til på den faste plads ved Sydvestkajen.
Fangsten tæller blandt andet en rigtig flot havkat, som lystfiskeren ovenfor stolt viser frem med stort smil.
Man kan læse meget mere og booke her hos Seahawk Sea Service Express.
Foto: Niels Skipper.