Glæden og begejstringen ville ingen ende tage, da elever og ansatte i uge 22 kunne tage fat på en musicaluge, som for nogens vedkommende er prøvet før og for andres skulle prøves for første gang på Friskolen Skallerup.
Friskolen har to gange tidligere haft musical-uge med opførsel af et stort værk, hvor man selv har skrevet manuskriptet. Den første gang, de gik i luften med en musical, var det “De fortabte sjæles redning”, som handlede om små lokalhistoriske indblik i skæbner, der ikke havde fået afsluttet deres tid ordentligt her på Jorden og derfor fik brug for hjælp fra skoleeleverne til at få sagt ordentligt farvel til deres jordiske liv.
Det var blandt andet præsten, som red på en hest siddende bagvendt og soldaten, der så nogen bjærge vraggods i land og så videre. Anden gang, de løb en musical i gang, var det overordnede tema for hele skoleåret “Harry Potter”, så selvfølgelig skulle musicalen også omhandle nummer 1 i bogserien om drengen med det lynformede ar i panden og alle hans magiske evner.
– Denne gang kunne vi ikke komme uden om flytning af Rubjerg Fyr, Murer-Kjeld og de konsekvenser, naturen byder os, når vi ikke kan opføre os ordentligt. Stykket hed “Fyret, Folket og Freden”. Som noget nyt var det ikke kun manuskriptet, der er hjemmeproduceret. Det var også al musikken. De andre gange har vi også hentet lidt hjælp fra numre, andre har skrevet samt skrevet noget selv, men denne gang var al musik og sang hjemmeproduceret, fortæller friskoleleder Bodil Møller Jensen.
– Stykket omhandlede de katastrofer, vi ser ude i Verden, som skyldes, at vi mennesker ikke opfører os ordentligt. I vores musical sker der dét, at Stygge Krumpen går igen, og han har sine Skyggemunke med. De får kræfter af alt det dårlige, der sker ude i Verden, og når de får kræfter, skaber de alt for meget varme, storme og fygninger. Oppe på Rubjerg Knude bor De Underjordiske. De får magiske kræfter af Fyret og Knuden. De kan se, at Stygge og Skyggemunkene vokser sig stærkere og stærkere. De ønsker at overmande Stygge og Skyggemunkene. Derfor ønsker Stygge Fyret styrtet i havet. De Underjordiske søger hjælp hos nogle børn og nogle ældre, kloge mænd samt en mor og en far. De forsøger at vise menneskene, hvad der er galt, og hvad vi mennesker kan gøre for at sikre, at Knuden, Fyret og Verden ikke forsvinder, uddyber Bodil Møller Jensen.
I stykket optræder naturligvis både en Murer-Kjeld, som skal flytte Fyret. Han blev spillet af Murer-Kjelds nevø. De havde naturligvis også Murer-Kjelds kone, Ulla. Hun blev spillet af Murer-Kjelds og Ullas barnebarn. Noget af det helt usædvanlige er, at friskolen har en hel uge. Noget andet af det usædvanlige er, at det er ALLE elever fra HELE skolen, der deltager – undtagen 9. årgang, som prøveforbereder. Eleverne vælger sig ind på et værksted. De kan vælge mellem PR, lys/lyd, musik/sang, kostumer/kulisser samt skuespil. De Underjordiske blev spillet og sunget af alle eleverne og lærerne på Mælkevejen (0.-2. årgang).
– Skalleruphallen er rammen. Noget af scenen er venligt udlånt af Lundergårdsskolen. Pedellen er et vigtigt element. Lyden bliver støttet op af Lønstruprevyen. Alle elever har en ubeskriveligt vigtig rolle. Hele skolen er fælles om at få projektet op at stå, og alt fra havfruehaler, lys i fyret, tapestrimler på gulvet, touperet hår, mikrofoner, instrumenter, replikker og slet og ret samarbejde er så vigtigt for at få det hele op at stå. Ingen rolle har været for stor eller for lille – og her tænkes ikke kun i roller på scenen, men roller hele vejen rundt. ALLE have en suverænt vigtig rolle for at få dette store projekt gennemført, og det blev det! Forældre, søskende og andre familiemedlemmer mødte ind fredag den 3. juni til helstegt pattegris med tilbehør samt kaffe og kage i skolegården for derefter at gå i hallen til en times underholdning i alle afskygniner, da “Fyret, Folket og Freden” løb af staben. Fantastisk at mærke vores egen skoles største værdier igen – undervisning af elever på tværs af alle aldre, temabaseret undervisning, styrkelse af egne personlige kompetencer indenfor andre områder end det daglige stof samt fællesskabet, forklarer afslutningsvis Bodil Møller Jensen.
– Sikke en dejligt aften, vi fik lov at have efter alt for lang tids restriktioner, hvor vi ikke har kunnet genkende vores egen skole! Det kan vi igen nu – tak for opbakningen, kære friskoleforældre og -børn, slutter friskolelederen.