En omsætning på omkring 130 millioner kroner om året kan være på vej til Hjørring. Det tyder alt i hvert fald på, efter Teknik- og Miljø udvalget tirsdag gav grønt lys til dagligvaregiganten.
Nu mangler sidste behandling af forslaget, nemlig en endelig behandling i byrådet. Byrådet mødes den 31. august, skriver TV2 Nord.
– Vi har valgt at give grønt lys, fordi Bilka har sendt en ansøgning om at åbne butik, og det holder sig inden for reglerne, siger formand for udvalget, Søren Homann (C).
Der har været 104 indsigelser i forbindelse med planerne om en ny Bilka ved siden af A-Z.
FAKTA
I et kommuneplantillæg, der omfatter et bydelscenter ved AF Heidemanns Vej i Hjørring, som blev godkendt af Kommunalbestyrelsen i slutningen af 2021, fremgår det, at:
Hjørring skal ifølge kommuneplan 2021 være den by i kommunen, hvor både det brede og det specialiserede vareudbud er til stede. Hjørring skal sammen med og i naturlig konkurrence med Frederikshavn og Aalborg tilbyde et detailhandelsudbud og et shoppingmiljø, der er i stand til at tiltrække kunder fra hele Vendsyssel og turister fra især Norge.
Hjørring Kommune ønsker at fastholde og styrke den nuværende centerstruktur. Strategien er derfor, at den øgede konkurrence blandt dagligvareforretningerne skal ske via en udvikling i butikker i bymidten, i de øvrige centerområder og/eller der, hvor borgerne bor.
Der er særlig ønske om tiltag, der kan styrke bymidten. Der kan desuden arbejdes med at etablere et nyt bydelscenter i den sydlige del af Hjørring, som er underforsynet med dagligvarebutikker. Derudover er det strategien at planlægge for nye enkeltstående dagligvarebutikker i det omfang, som byudviklingen og udviklingen af detailhandelen medfører behov herfor.
Ønsket om at udpege området ved A-Z som bydelscenter med mulighed for opførelse af en større dagligvarebutik harmonerer dermed med målene i hovedstrukturen for udviklingen af Hjørring som handelsby.
Vil gå i retten om nødvendigt
En af indsigelserne mod en Bilka i Hjørring er fra Coop og De Samvirkende Købmænd. Og her er der utilfredshed at spore med udvalgets beslutning tirsdag.
– Jeg synes, det er trist og kedeligt for Hjørring. Jeg håber byrådet er klogere. Det er en uklog beslutning, hvis de ønsker en god udvikling i bymidten, siger John Wagner, administrerende direktør i De Samvirkende Købmænd.
Han mener desuden, at omsætningen på 130 millioner kroner er en klar undervurdering.
– I så fald vil det være den mindste Bilka i Danmark. Og rapporten er klar. En Bilka i Hjørring vil primært hente sin omsætning fra dagligvarebutikker, der er etableret i Hjørring og opland.
TV2 Nord har tidligere talt med John Wagner, og dengang truede han med at sagsøge kommunen for at omgå planloven. Det mener han stadig.
– Det er åbenlyst for alle, at det er en omgåelse af planloven at splitte butikken i to. I detailhandelsbestemmelserne vil man undgå hypermarkedslignende kontruktioner, og den bestemmelse mener vi, at man overtræder, siger han.
Planen er at gå til planklagenævnet, hvis byrådet også giver grønt lys. Ellers går turen først gennem retten. Og hele vejen om nødvendigt, understreger John Wagner.
Kunder valfarter til Aalborg – hvorfor ikke også Hjørring?
Søren Homann er ikke så bekymret for, at handlen i midtbyen vil lide under en Bilka ude på A F Heidemanns Vej.
– Det, jeg håber, er, at en ny handelsmulighed i Hjørring Kommune vil give mere handel både fra turister og andre nordjyske byer. Det er jo ingen hemmelighed, at Bilka er noget, mange byer ønsker at få. Så jeg håber, det her projekt kan tiltrække endnu mere handel til, siger udvalgsformanden.
Men han forstår godt den bekymring, der måtte være.
– Jeg håber også, at folk kan se det som en mulighed. Folk valfarter jo til Aalborg Storcenter og Bilka og tager ud i andre butikker derude, når nu de er der. Så jeg er ikke så bange for en øde bymidte i Hjørring. Vi har også lagt mange penge i udviklingen dernede, så jeg har svært ved at tro, det ikke bliver belønnet, mener han.
TV2 Nord arbejder på at få en kommentar fra Salling Group.
Kilde: TV2 Nord.
Mna flytter jo bare handlen. Der bliver jo ikke købt mere.Tvært imod er vi stadigt flere med lave indkomster og har færre penge.
Udover dette gider folk jo ikke valfarte, når de kan handle vie nettet.
Bagside effekten er der også. Mange flere skal kære flere kilometer og overbefolke veje og isælr dem i Hjørring.
Reelt fremme man desuden butiksdøden fremfor disse forældede konstruktioner udfaser sig selv på værdig vis.
Og hvem kommer til at betale. Det gør Vi.
Hvor er de konsevative så i det? Jo de pålægger os private ekstra transportomkostninger og spildtid. Herfra koster det 2 liter benzin og midst 40 minutter.