Danske fiskefartøjer landede fisk, krebs- og bløddyr for i alt 3,20 mia. kr. i 2023. Det var en stigning på 8 pct. i forhold til 2022, hvor værdien var 2,97 mia. kr.
Landingsmængden steg med 8 pct. fra 454.000 ton i 2022 til 491.000 ton i 2023. Der var 1.731 registrerede fartøjer i 2023. Det var en nedgang på 110 fartøjer eller 6 pct. fra 2022 til 2023. I 2014 var der 2.455 registrerede fartøjer, hvilket var 724 fartøjer flere end i 2023 svarende til en nedgang på 29 pct. fra 2014 til 2023.
Kilde: www.statistikbanken.dk/fisk2
Øget landingsværdi for især industrifisk, makrel og torskefisk
Artsgruppen industrifisk havde den største procentvise stigning i landingsværdien fra 2022 til 2023 efterfulgt af artsgrupperne makrel og torskefisk.
Landingsværdien for industrifisk steg med 49 pct. fra 589 mio. kr. i 2022 til 877 mio. kr. i 2023. Landingsmængden steg med 24 pct. til 311.000 ton. For makrel steg landingsværdien med 38 pct. til 325 mio. kr., og landingsmængden blev forøget med 32 pct. til 28.000 ton. Stigningen i landingsværdien for torskefisk blev på 13 pct. til 365 mio. kr., og landingsmængden steg med 27 pct. til 18.000 ton.
Variationen i landingsmængder og -værdier, herunder prisdannelsen, er afhængig af de til enhver tid gældende kvoter.
Nedgang i landingsværdien for fisk i øvrigt og fladfisk
Den største procentvise nedgang i landingsværdien fra 2022 til 2023 fik artsgruppen fisk i øvrigt efterfulgt af artsgruppen fladfisk. Landingsværdien for fisk i øvrigt faldt med 37 pct. fra 172 mio. kr. i 2022 til 108 mio. kr. i 2023. Landingsmængden faldt med 59 pct. til 5.000 ton. Nedgangen i landingsværdien for fladfisk blev på 13 pct. til 299 mio. kr., og landingsmængden faldt med 9 pct. til 10.000 ton.
Der landes mest i Region Nordjylland
Værdien og mængden af danske fartøjers landinger i Region Nordjylland i 2023 udgjorde 49 pct. af den samlede landingsværdi og 52 pct. af den samlede landingsmængde.
I 2022 var det hhv. 53 pct. og 59 pct. og i 2014 hhv. 38 pct. og 36 pct. Værdien af danske fartøjers landinger i EU uden Danmark i 2023 udgjorde 2 pct. af den samlede landingsværdi, mens værdien af danske fartøjers landinger i Europa udenfor EU udgjorde 20 pct. I 2022 var de tilsvarende værdier hhv. 5 pct. og 18 pct. og i 2014 hhv. 14 pct. og 12 pct.
Mængden af danske fartøjers landinger i EU uden Danmark og i Europa udenfor EU i 2023 udgjorde hhv. 1 pct. og 11 pct. af den samlede landingsmængde i 2023. Det var hhv. 4 pct. og 9 pct. i 2022 og hhv. 11 pct. og 7 pct. i 2014.
Danske fartøjers landinger i Danmark og udlandet
2014 | 2022 | 2023 | 2014 | 2022 | 2023 | ||
landet vægt, ton | værdi, mio. kr. | ||||||
Landinger i alt | 738325 | 454473 | 491192 | 2914 | 2969 | 3204 | |
Danmark | 600103 | 394139 | 428765 | 2141 | 2301 | 2483 | |
– Nordjylland | 266238 | 266626 | 257425 | 1097 | 1564 | 1578 | |
– Midtjylland | 285630 | 114727 | 163198 | 762 | 579 | 763 | |
– Øvrige regioner | 48235 | 12787 | 8142 | 281 | 158 | 142 | |
EU uden Danmark | 83526 | 20029 | 6373 | 415 | 136 | 78 | |
Europa udenfor EU | 54695 | 40305 | 56054 | 358 | 533 | 643 |
Anm.: Løbende priser. Kilde: www.statistikbanken.dk/fisk2 |
Fartøjer på 40 meter og derover bidrog mest til kapaciteten
Kapaciteten, udtrykt i bruttotonnage (BT), var 63.121 i 2023 fordelt på 1.731 registrerede fartøjer. Det var en nedgang på 9 pct. i forhold til 2022, hvor kapaciteten var 69.526 BT fordelt på 1.841 registrerede fartøjer.
I 2014 var kapaciteten næsten på samme niveau som i 2022 (69.138 BT), men det var fordelt på flere fartøjer, da der i 2014 var 2.455 registrerede fartøjer. Det betyder, at den gennemsnitlige kapacitet pr. fartøj voksede med 29 pct. fra 28 BT i 2014 til 36 BT i 2023.
Kapaciteten for fartøjer på 40 meter og derover var 36.107 BT fordelt på 21 registrerede fartøjer i 2023. I 2014 var den 34.798 BT fordelt på 32 registrerede fartøjer.
Fartøjer på 40 meter og derover bidrog med den største andel af den samlede kapacitet både i 2014 og 2023. Andelen var på 50 pct. i 2014 og 57 pct. i 2023.
Kilde: Danmarks Statistik.