Skadesbranchen vedrørende biler er mange steder i knæ, hvilket i høj grad skyldes især nogle af forsikringsselskabers ageren, skriver AutoBranchen Danmark.
– Vi bruger utrolig meget tid og mange ressourcer på at kæmpe med forsikringsselskaberne i stedet for at lave vores arbejde. Der er langt mere bøvl og flere krav end tidligere, siger Tim Jensen, der i fem år har været servicechef hos ABS Auto i Hjørring.
– Forretningen hænger simpelthen dårligere sammen. Og det handler ikke kun om energikrise og øgede udgifter. Det er blevet langt sværere at hente de indtægter hjem fra forsikringsselskaberne, som der er brug for. Den timepris, vi får fra forsikringsselskaberne er lav, og jeg kan sige så meget, at den ikke har fulgt med de timepriser, som vi selv betaler, uddyber Tim Jensen tileftermarkedschef Nicky Bobak fra AutoBranchen Danmark.

Et andet område, som ifølge servicechefen giver udfordringer, er brugen af brugte og alternative dele. Her oplever han, at forsikringsselskaberne ofte også ønsker at gå på kompromis med kvaliteten, ligesom der bliver brugt utrolig meget tid på tilpasning, hvor der også skal kæmpes for at få betaling.
– Hvis vi kunne finde ud af at strejke i autobranchen, var det måske det, vi burde. Vi bliver i hvert fald nødt til at stå sammen og sige nok er nok. Vi bliver simpelthen nødt til at appellere til Tryg og de andre selskaber, der giver problemer, fastslår Tim Jensen.