Af Tommy Sørensen
Sindal
Dødsruten kaldes i folkemunde den sydgående Ugiltvej ud af Sindal, hvor der gennem årene er sket alt for mange trafikulykker, inklusive dødsulykker. Strækningen fra Sindal til Gravensten er cirka 2,5 km. Her deler vejen sig mod henholdsvis Lendum og Linderum (Leum–Lerum), og cirka midt på fører den forbi afkørslen til Sindal Biogas (Store Westmark). Det er altså en meget intensivt benyttet erhvervsmæssigt trafikeret vejstrækning med tung og uoverskuelig trafik – dag og nat.
I øjeblikket har bestyrelsesformanden givet grønt lys til en stærkt ekspansiv, rimelig gældsskabende investeringspolitik med henblik på en forventet tilladelse til en massiv udvidelse af biomasseproduktionen. Dermed ydes yderligere garanteret statsstøtte på 3 kr./m³ produceret biogas – et led i regeringens biogasselvforsyningspolitik. Dette indikerer en mulig fordobling af tungbilstrafikken, altså hvis det nye byråd giver tilladelsen. Der er jo også andre biogasselskaber i kommunen. Det samme forretningsmønster (stor gæld) ses også ved Tønder Biogas, hvor han ligeledes er bestyrelsesformand.
Dansk Folkeparti vil erhvervsvenligt gerne støtte en initiativrig udvidelse – men på en trafiksikker betingelse: Sindal Biogas skal etablere cykelstier i begge vejsider fra Uggerby Å til Gravensten til sikring af cyklister og gående. Og en rundkørsel ved Gravensten som trafikdæmper. Alt for mange – både ældre og yngre Brian’er – tror, strækningen er en racerbane. Folk til den årlige høstfest skulle jo også gerne komme sikkert frem og tilbage. Med et aktuelt årligt tilskud fra fælleskassen på cirka 60 millioner og efter en udvidelse en mere end fordobling, er den nævnte trafikinvestering at betragte som en billig driftsinvestering for Sindal Biogas.
Sindal Biogas’ popularitetsmanometer vil brage i top, hvis virksomheden – pengene skal jo helst bruges på noget sikkert – efterfølgende etablerer en cykel- og gangsti i den ene vejside til Linderum.
I den næste byrådsperiode har Dansk Folkeparti som prioriteret målsætning, at der etableres en cykel-/gangsti i den ene vejside langs strækningen fra Gravensten til Lendum.
Vi lever i elcyklernes tidsalder. Det er stærkt sundhedsbevarende, mentalt opkvikkende, kropsligt styrkende, godt for muskler og syn. Ren idyl. Og det bidrager til et robust sundhedsvæsen. Ældre medborgere – op til 110 år eller mere – kan suse ud i den iltfriske, glædeskabende danske natur. Men det kræver sikre og talrige cykelstier. DF anser en udvidelse af cykelstinettet i Hjørring Kommune som en fremtidssikring – og i særdeleshed også i relation til cykelturisme. Det skaber tryghed og trafiksikkerhed for den såkaldte “bløde trafik”. Dansk Cyklistforbund er henrykt begejstret for DFs cyklistpolitik. NutteEllen er helt ekstatisk.
Med et særdeles kontroversielt og konfliktskabende biogasanlæg med tilhørende pyrolyseproduktcenter i naboområdet er livsvilkårene i hele naboegnen minimaliseret. Uhyrligt – specielt grundet pyrolysedelen. Men hvorfor pyrolyse? Argumentet er, at selve pyrolysen er bæredygtig, jordoptimerende og CO₂-reducerende. Og det bedste: Den giver adgang til salg af EUs særdeles velbetalte CO₂-certifikater til svinende CO₂-udledere, der ved køb så ikke sviner mere. Ren hokus pokus. Eller snarere katolsk: “Når pengene i kassen klinger, straks sjælen ud af skærsilden springer.” Men katolicismen blev afskaffet i Danmark i 1536. Det tror vi ikke på mere. Hvis nogen vil producere pyrolyse, kan de gøre det i et industriområde for egen regning. Det er DFs kontante erhvervspolitik.
Derfor, Daniel – skrot skidtet, før nogen vikler det om med pigtråd og presser det skråt ned i halsen på dig. Vær progressiv og naturbevidst. Plant al din jord i det træfattige, forblæste område til med nåleskov. Så kan du gå og luge små søde træer indtil pensionsalderen. At ville opkøbe 36 ejendomme til nedlæggelse er ren sovjetisering. Råddent som den liberale rådne banan. En øjenåbner for, hvor destruktiv den liberale ideologi er for et samfund. Venstre gør en negativ forskel i Hjørring Kommune.
Når den grønne tredjepart er fuldt indfaset, er der muligvis kun råstof til to biogasanlæg i Hjørring Kommune. Der er ingen grund til at transportere det fra Fyn og herop. På Fyn er der også biogasanlæg. En fremtidig udvidelse vil næppe blive godkendt i et byråd anno 2026.



Svar til Tommy Sørensen, Sindal
Tak for et passioneret og tankevækkende indlæg, der sætter spot på en af Hjørring Kommunes mest oversete, men livsvigtige strækninger – Ugiltvej. Når folkemunde døber den “Dødsruten”, burde det alene være nok til at få både embedsværk og politikere til at spidse ører og handle. For det handler ikke kun om trafik – det handler om liv.
At Sindal Biogas står over for en mulig udvidelse med statsstøtte og tung trafik til følge, bør ikke ske uden en tilsvarende investering i trafiksikkerhed. Cykelstier fra Uggerby Å til Gravensten – og videre mod Linderum og Lendum – er ikke luksus, men nødvendighed. Det er ikke bare DF, der bør kræve det. Det bør være et fælles krav fra hele byrådet, uanset partifarve. For når vi taler om “blød trafik”, taler vi om børn, ældre, cyklister, fodgængere – dem, der ikke har tonstunge lastbiler som beskyttelse.
Og ja, vi lever i elcyklernes tidsalder. Men batterier og pedalkraft gør det ikke alene. Der skal være trygge ruter, hvor man ikke skal frygte at blive presset af en gyllelastbil i høj fart. En rundkørsel ved Gravensten og cykelstier i begge vejsider er ikke bare sund fornuft – det er en investering i livskvalitet, folkesundhed og lokal sammenhængskraft.
Når det kommer til pyrolyseanlæg og CO₂-certifikater, er det værd at huske, at grøn teknologi ikke automatisk er lig med grøn samvittighed. Hvis lokalområdet skal bære byrden, må der være reel lokal gevinst – ikke bare regnskabsteknisk hokus pokus og klimakompensation på papiret. Og hvis det hele ender med at ligne sovjetisk ejendomsopkøb og liberal bulldozerpolitik, så er det ikke fremtid – det er fortid forklædt som fremskridt.
Derfor: Lad os kræve, at enhver udvidelse af biogasproduktionen i Sindal følges af konkrete, bindende investeringer i trafiksikkerhed og cykelinfrastruktur. Ikke som pynt, men som forudsætning. Og lad os samtidig insistere på, at grøn omstilling ikke må ske på bekostning af lokale livsvilkår.
Sindal fortjener mere end bare biogas og bulldozere. Sindal fortjener tryghed, natur og sammenhæng – på to hjul og to ben.
Med venlig hilsen
Svend Høholt – Borger, cyklist og lokal optimist