Med et samlende og underholdende digitalt univers for lystfiskeri som bagtæppe lukkes sluserne i april op for en dugfrisk NYFISKER kampagne, der især skal få flere børnefamilier og kvinder til at trække i røjserne, gribe fiskestangen og drage afsted på hverdagseventyr i den danske natur.
Lystfiskeriet ude med snøren
Først kom lanceringen af en ny og samlende lystfiskerplatform om rekreativt fiskeri i Danmark, FishinginDenmark.info ved Lystfisker Danmark. Nu søsættes en dugfrisk digital NYFISKER kampagne og en lang række fysiske lystfiskerevents, der skal sætte skarpt på de mange fordele ved rekreativt fiskeri. Den fortæller blandt andet om, hvor i landet man som ’NYFISKER’ kan tilmelde sig en af flere fornøjelige fiskeevents i 2021, hvor man gratis kan låne en af 1000 fiskestænger tilgængelige i sportsgrejsbutikker landet over og meget mere – alt sammen for at lokke endnu flere danskere ud i naturen og få nye potentielle NYFISKERE på krogen.
Arne Kvist Rønnest, projektchef hos Lystfisker Danmark og afsender på NYFISKER kampagnen, siger:
”Lystfiskeriet giver en hel særlig følelse af at være en del af noget større og være i kontakt med naturen. Det er sundt for både folk og fisk, natur og vand og rigtigt mange har brugt Corona nedlukningen til at prøve kræfter med lystfiskeriet. Men vi har plads til endnu flere friske fiskere derude. Om det er det rå kystfiskeri, det seje streetfiskeri i byen eller det fredelige lystfiskeri ved en klukkende å, der trækker, så er der en fiskeplads til alle i Danmark, også flere børnefamilier og kvinder, det handler bare om at komme godt i gang.”
”For hurtigt at kunne få svar på de mange spørgsmål, som både den drevne lystfisker og nybegynderen måtte have, om alt fra hvor man må fiske, hvor man køber et fisketegn, madding, blink, waders, etc., har vi samlet al relevant viden om lystfiskeri i Danmark ét sted, nemlig på FishinginDenmark.info. Dertil søsætter vi nu en lang række sjove initiativer, som skal lokke endnu flere med ud at fiske,” tilføjer Arne Kvist Rønnest.
I tillæg til kampagnen har den danske lystfisker og formidler Gordon P. Henriksen tillige produceret en række populære lystfiskerindslag via podcasts, tv, Youtube programmer, artikler og sociale medier, hvor han sætter fokus på lystfiskerpassionen.
Sæt krogen i velvære og hverdagseventyr
På sigt er planen også at tiltrække flere udenlandske turister med interesse i friluftslivet og lystfiskeri til landet i samarbejde med blandt andet turismemarkedsføringsorganisationen VisitDenmark, og da med fokus på især marked Tyskland. Forstærket af COVID-19 situationen skal lystfiskeriet imidlertid først gøres til ’det nye sort’ blandt flere danske børnefamilier og kvinder (på 25+ år), og lystfiskeriet ride med på den bølge af popularitet, som friluftslivet og destination Danmark pt. oplever.
Formand i Lystfiskerforeningen AROS og projektleder i Fishing in Denmark, Troels Kaa Holstein, siger:
“Lystfiskeri er en nemt tilgængelig og dejlig demokratisk fritidsaktivitet, som på en og samme tid er afslappende og adrenalinfuld. Hobbyen inviterer alle med om bord og oplever pt. en heftig renæssance pga. et øget fokus på velvære, nærvær og hverdagseventyr i det fri og trangen til adspredelse, ikke mindst under Corona-nedlukningen.”
Den ny fælles platform FishinginDenmark.info giver for første gang ét samlet overblik over fiskevande, foreninger og vandplejeprojekter i Danmark og introducerer over 1600 fiskepladser – men den fortæller også om, hvor årets NYFISKER events finder sted, eller hvor man eksempelvis finder sig en lånefiskestang. Den beretter om bæredygtigt fiskeri, frivillige initiativer og fiskepleje og meget mere og er et unikt fora for de danske lystfiskerforeninger, når de skal interagere med såvel nye som erfarne lystfisker entusiaster, og den formidler på dansk, tysk og engelsk.
Den nye lystfiskerplatform og de kommende måneders NYFISKER kampagne skal også anspore landets kommuner, turismedestinationer og lystfiskerforeninger til at engagere sig i at få flere til at bruge naturen aktivt. Hertil har Lystfisker Danmark udarbejdet en fælles digital lystfisker-værktøjskasse, som alle samarbejdsparterne kan benytte sig af og som bl.a. giver ideer til, hvordan man afvikler en NYFISKER event, henvender sig til især børnefamilier og kvindelige NYFISKERE, anvender den digitale kampagne på egne digitale platforme etc., således man i samlet flok kan løfte lystfiskeriet i Danmark til helt nye højder.
Den landsdækkende NYFISKER kampagne går i luften i denne uge og er et delelement i Danmarks første nationale strategi for lystfiskeri, der i dag er forankret i Assens Kommune.
Gå på opdagelse på Danmarks nye lystfisker platform og læs mere om Lystfisker Danmarks NYFISKER kampagne, kommende events m.m. på FishinginDenmark.info
Knæk & Bræk!
VIDSTE DU I ØVRIGT AT…
- Med søer, vandløb og mere end 7.000 kilometer kyststrækning er Danmark et attraktivt land for lystfiskere og rig på muligheder for at opleve den danske natur og samtidig få en fisk på krogen
- Der er over 200.000 lystfiskerentusiaster og 200 frivillige lystfiskeriforeninger i Danmark
- For at støtte lystfiskeriets potentialer, fik Danmark for første gang en national strategi for lystfiskeri og en finanslovsbevilling for perioden 2018-2021 på 32 millioner kroner
- Lystfiskeri opfattes også som en vigtig spiller i arbejdet med eksempelvis forbedring af vandmiljøer, naturgenopretning og monitorering via lokalt og frivilligt engagement
- Lystfiskeri skaber også turismeomsætning i Danmark. Det samlede forbrug blandt lystfiskere i Danmark estimeres til ca. 1 mia. dkk årligt, når overnatninger, madindkøb og restaurantbesøg for både danske og udenlandske lystfiskerturister iberegnes
- Knap 2/3 af de danske børn bruger primært naturen sammen med familie og venner og ellers mest, når de er en del af en klub
- Knap 10% af de danske lystfiskere er kvinder, men antallet er støt stigende
Følg og del viden på:
facebook.com/FishinginDenmark
instagram.com/fishingindenmark.info/
Læs mere om den nationale strategi for lystfiskeri i Danmark lige her