Du har sikkert set en bannerannonce før, enten når du læser nyhederne på internettets aviser eller har surfet rundt efter nye sko på de store hjemmesider, som sælger tøj. En bannerannonce, også kaldet en displayannonce, kan sammenlignes med en digital reklametavle i det der bruges billedsprog til at tiltrække opmærksomhed og derefter lede folk hen til annoncørens hjemmeside.
Bannerannoncer er brugt af mange virksomheder og med god grund. En banner-annonce kan give dig flere konverteringer og øge din omsætning markant. Dit publikum ser altså dine annoncer rundt omkring på internettet og dit brand vil placere dig i deres hukommelse – hvis din annonce altså er noget, som fanger deres interesse.
Er man lidt i tvivl om hvordan man skal gå i gang med sine bannerannoncer, kan man hyre specialister til det. Hvis man gerne vil springe ud på det dybe vand selv, er der her 5 tips til at vise din virksomheds DNA i annoncer på internettet.
- Lav en unik CTA
En god ‘Call to action’ er uundværlig når det gælder en bannerannonce. En ‘call to action’ inviterer brugeren til at opdage mere om dit brand, som skal føre til et klik. Den skal fange brugerens interesse, så de kan få lyst til at læse mere og forhåbentligt få dem til at købe det produkt eller den tjeneste, du udbyder. Den skal være tydelig, iøjnefaldende og pege din målgruppe i den rigtige retning.
- Tilføj dit brand til annoncen
Hvis folk ikke kan se dit logo, hvordan ved de så hvilken virksomhed, de kigger på? Logoet behøver ikke at fylde hele annoncen (det ville også skabe mere støj for brugeren end nødvendigt). Sæt den evt. i hjørnet og sørg for at den stadig er synlig for brugeren – den skal nemlig kunne genkendes før at det giver resultater når man snakker om banner annoncering.
- Brug nøgleord, som matcher det, du tilbyder
Brug af nøgleord optimerer ikke kun dine annoncer på Google og andre søgemaskiner, men øger også chancen for at andre hjemmesider interagerer med dine annoncer. Hvis dine søgeord er “SEO”, “marketing” og “bedre konvertering”, så vil du nemmere komme ind på hjemmesider, som tilbyder de services. Hvis banner-annoncen får det til at se nemt ud, så er det forhåbentligt også nemt og folk er mere tilbøjelige til at klikke ind på annoncen.
- Vælg grafik af høj kvalitet
For at holde din annonce professionel, er det vigtigt at bruge billeder eller GIF’s af høj kvalitet. Det må gerne være lidt sjovt eller anderledes – noget som fanger brugerens opmærksomhed. Her spiller logoet også en væsentlig rolle. Hvis brugeren finder indholdet interessant og logoet er tydeligt, vil det også forblive i brugerens hukommelse.
- En god tommelfingerregel: “Keep it simple”
Hvis din annonce er fyldt med støj, det vil sige en masse billeder, tekst og alt for meget grafik, vil folk blive skræmt væk, for det generer dem mere end det fanger interessen. En effektiv annonce har typisk kun et eller to billeder, minimal med tekst, et CTA og et logo. Nogle annoncer har ikke engang billeder eller tekst, men bare et CTA og et logo. Det kan sagtens stadig fange brugerens interesse hvis dit brand er stærkt nok. Minimalisme er vejen frem til en god banner-annonce og du kan hurtigt finde ud af hvad der virker for dit publikum.
Forhåbentlig er du nu blevet klogere på bannerannoncering og har lyst til at bruge det i din markedsføring!