Hjørring Kommunes Ungegaranti har som ambition, at alle unge skal opnå en drøm om ”det gode liv” – og heri er job og uddannelse en vigtig faktor.
Workforce of the Future adskiller sig fra øvrige indsatser ved, at en lang række virksomheder slår dørene op og inviterer de unge indenfor. Hér møder de unge de forskellige fagpersoner, der er ansat, men hører også om de menneskelige kompetencer, der er centrale at besidde for at have et godt arbejdsliv.
Der er et stærkt erhvervsliv, der bakker op om Workforce of the Future. I løbet af dagen afvikles mere end 50 virksomhedsbesøg.
200 elever fra Muldbjerg, Vrå og Hirtshals Skole, Hjørring Ny 10, Sindal Privatskole samt FGU-Vendsyssel er i år inviteret. Hjemme i klasselokalerne har eleverne som optakt til dagen spillet et brætspil, der er udviklet til arrangementet. Således har de været igennem en forberedelsesfase, inden det gik løs med spændende virksomhedsbesøg rundt omkring i Hirtshals by og på Hirtshals Havn, hvor eleverne blandt andet har mødt lærlinge og rollemodeller, der har fortalt om deres valg af uddannelse.
”For os som virksomhed er det vigtigt at støtte op om og deltage i Workforce of the Future” fortæller direktør Peter Rishøj Jørgensen fra Hirtshals Yard.
”Vi mangler alle kvalificeret arbejdskraft, og det er bydende nødvendigt, at vi selv er med til at vise morgendagens arbejdskraft, hvad vi har at tilbyde. Arrangementet giver os mulighed for at vise folkeskoleeleverne, hvad man kan arbejde med i den maritime industri. Der er en vigtig fortælling i, at vi har brug for faglærte, ufaglærte, og folk med mellemlange og lange uddannelser. For os er det derfor igen i år en stor glæde at deltage og bidrage med at sætte fokus på dette vigtige emne”, slutter Peter Rishøj Jørgensen.
Hirtshals Havn, EUC Nord, Dansk Metal, Ungegarantien og Jobcenteret v/Hjørring Kommune, Rederiet Isafold og klyngeorganisationen MARLOG er arbejdsgruppen bag eventen, der i år kører for syvende gang.
”Vi har en bred og godt fundereret arbejdsgruppe, hvor alle med fælles interesse har ét mål for øje – og det er at være med til at give den unge mulighed for at kigge ind i virksomhederne og få øje på uddannelser og job, som han/hun måske slet ikke kender til i forvejen. At skubbe til og udfordre den unge i forhold til, hvor han/hun kan se sig selv i fremtidigt job” fortæller Anette H. Sørensen fra MARLOG.
”At tage et valg handler i bund og grund både om til- og fravalg. Med Workforce of the Future vil vi gerne være med til at understøtte, at eleverne tager et kvalificeret uddannelsesvalg”, slutter Anette H. Sørensen.
Hirtshals Havn, Hirtshals Service Group, Nordsøen Oceanarium, Hirtshals Fiskeriforening, Rederierne Ruth, Beinur, Isafold og Asbjørn samt Ungegarantien er stærke sponsorer bag eventen.
Deltagende virksomheder:
Urban´s Vent-Teknik – Fiskeriskolen Thyborøn – Hirtshals Fiskeriforening – Cosmos Trawl – Hirtshals Havn – Hirtshals Yard – Kølemadsen – Lytzen – MarineShaft – Nordjyske bank – Rederiet Asbjørn – SeaMech – EnTech Marine – Egersund Trawl – Vestkajens Maskinværksted – Nordsoen Oceanarium & Forskerpark – Claus Sørensen Gruppen – Restaurant Lilleheden – Color Line Logistikcenter – Hirtshals Fiskeauktion – Fiskelogistik Gruppen – Redningsstationen – BioMar – Hirtshals Havnefond – Hirtshals Service Group – Hirtshals Fyr – Lodsbåden – POLITI – Hirtshals Surf og Natur.
Link til tidligere artikel
Maritime erhverv i Hirtshals er på charmeoffensiv blandt unge i Nordjylland