Gitte og Kaj Jensen fra Lørslev forlod sammen med sønnen Mads forleden om bord på Hurtigrutens færge MS Midnatsol det barske område ved Finnmarken.
Forinden nød familien en tre retters menu med blandt andet bidos til forret. Bidos er samernes nationalret. Den er sjovt nok med rensdyrkød. Det smagte super godt, fastslår familien.
Dagen efter ankom de til Stokmarknes, der ligger på ø-gruppen Vesterålen lidt nord for Lofoten. Her ligger MS Midnatsol i læ, da der er storm i området.
– Vi har gået en tur over til en lille ø. Som man kan se, er her ikke meget sne. Det småregner. Derfor fik Mads også aflyst en nattur på snowmobile den anden dag over fjeldet fra en havn til den næste, fortæller Gitte Jensen.
Stokmarknes er omgivet af høje fjelde, så familien mærker endnu ikke noget til stormen.


